راز جوانی در خوراک قارچ

کشت قارچ سابقه 2000 ساله دارد و ژاپنی ها برای اولین بار در جهان اقدام به کشت قارچ کرده اند.

قارچ سرشار از ویتامین و پروتئین و چربی محلول است و چون در هر 100 گرم 12 کالری دارد برای لاعر شدن غذای خوبی است.

قارچ با تحریک گلبول سفید با استفاده از دو قند ترهالوز و کیتین و  فلز روی موجب تقویت سیستم دفاعی بدن میشود.  قارچ های صدفی و دکمه ای درای لنتینان از گروه فیتونوترینت ها است که مانع رشد تومورهای بدخیم میشودو چون سرشار از آنتی اکسیدان سلنیوم نیز هستند مانع  سرطان کلون میشوند.

فیبر قارچ از نوع کیتین و بتاگلوکان است که پایین آورنده کلسترول و حافظ قلب است. در هر 100 گرم قارچ 300میلیگرم پتاسیوم است که برای درمان فشار خون مفید است.


70 تا 90 درصد پرودئین قارچ جذب بدن میشود که اسید اوریک آن نیز پایین است و برای سالمندان و بیماران نقرس مفید است.

قارچ انواع ویتامین را دارد که موجب سلامتی اندامهای مختلف است.


آنتی اکسیدانی به نام ارگوتیونین

پیرشدن همان زنگ زدن بدن یا اکسید شدن بدن است که ماده آنتی اکسیدان ضد پیری است.

ارگوتیونین Ergothioneine یک امینواسید است که خاصیت آنتی اکسیدان قوی دارد. اخیرا کشف شده بدن انسان یک پرودئین دارد که کارش استخراج ارگوتیونین است پس ماده غذایی دارای ارگوتیونین نقش بسیارمهمی در بدن دارد و قارچ حاوی این ماده است. این ماده  یک محافظ سلولی بسیار خوب است. و  مثلا برای عدسی چشم و کبد و مغز استخوان خیالی خوب است.

این ماده هم نقش محافظ و ضد پیری برای DNA را بازی می کند و هم چنین نقش ضد پیری برای میتوکندری است و مانع پیری میتوکندریایی میشود. بسیاری از آنتی اکسیدانها  نمی توانند از غشای میتوکندری عبور کنند پس نمی توانند مانع پیری شوند.


قارچهای درمانگر

قارچ موادی دارد که ضد سرطان  بخصوص ضد سرطان کلون و پروستات و سینه و همچنین قارچ حافظ سلولهای چشم و پوست و کبد و کلیه و مغز استخوان است.


اخیرا آنتی بیوتیکی به نام کاپسین در گونه ای قارچ کشف شده که نوعی پرودئین است و میلیونها سال است که قارچ را  از شر باکتری ها در امان نگاهداشته.


برایمطالعه مقاله کامل مجله داشنمند را مطلعه کنید.

خلاصه شده صفحات 29-32 مجله دانشمند شماره 620 خرداد 1394

مجله دانشمند 620

نویسنده: مهدی میرزائی



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.