تاریخچه اینترنت

نویسنده / نویسندگان :  حمیدرضا تائبی
مترجم : 
کلید واژه : 
چکیده :  اینترنت امروز پدیده‌ای است که زندگی نسلی را متحول کرده است و نسلی دیگر زندگی بدون اینترنت را نمی‌توانند درک کنند. 46 سال پیش یعنی 7 آوریل 1969 برای نخستین بار مستندی تحت عنوان RFC منتشر شد که چهارچوب‌ها و ساختار اصلی اینترنت را مشخص کرده بود. آنچه ما امروزه تحت عنوان مفاهیم شبکه، پروتکل‌های ارتباطی همانند TCP/IP می‌شناسیم از همان نقطه آغاز شد و سرآغاز تحولی بود که امروزه زندگی ما را دگرگون ساخته است.
منابع : 

در مدت زمان ساخت و طراحی رایانه‌ها و زمانی که شتاب برای ساخت قدرتمندتر این دستگاه‌ها به شدت در جریان بود، ایده یا بهتر بگوییم نیاز دیگری به وجود آمد. زمانی که اطلاعات بر روی یک رایانه‌ مشخص و واحد قرار می‌گرفت، عملا دسترسی به آنها تنها زمانی میسر بود که کاربر و مشتری در کنار یکدیگر قرار داشتند. اما زمانی که مکان فیزیکی این مشتریان از رایانه‌ موردنظر دور بود، دسترسی به‌ این اطلاعات نیز عملا وجود نداشت. مشکلاتی از این دست زمینه‌ساز شکل‌گیری شبکه‌های رایانه‌ای شد. موضوع ویژه دانشمند  در شماره قبل تا سال1971  پیش رفت و مسیری را که این فناوری همه‌گیر طی کرد را بررسی کردیم و حالا ادامه این نوشتار جامع را بخوانید.  

 
سال 1972.
آیانا کارگروهی از ICANN است. یک شرکت غیرانتفاعی خصوصی آمریکایی که مسئولیت نظارت بر تخصیص آدرس جهانی IP، مدیریت و واگذاری نام‌های دامنه و آدرس‌های پروتکل اینترنت، مسئولیت رسیدگی به آدرس‌های پروتکل اینترنت، سیستم مدیریت ریشه در DNS، انواع رسانه‌ها و دیگر سمبل‌ها و شماره‌های مربوط به پروتکل اینترنت را برعهده دارد. مقر آن در منطقه مارینا دل ری در شهر لس آنجلس واقع در شهر کالیفرنیا در ایالات متحده است.
سال 1973
 سیکلاد (CYCLADES) یک شبکه راه گزینه‌ای بسته‌ای متعلق به شبکه تحقیقاتی فرانسه است که پیشتر در سال 1970 ساخته شده بود. سیکلاد برای کشف گزینه‌های جایگزین برای طرح آرپانت و برای حمایت از پژوهش شبکه توسعه داده می‌شود. شبکه سیکلاد اولین بار برای میزبانی مسئولیت‌پذیر خود برای تحویل داده‌ها به جای خود شبکه با استفاده از دیتاگرام‌های غیرایمن و سازوکار پروتکل انتها به انتها (انتقال سرویس‌های ارتباطی مبدا به مقصد) مورد استفاده قرار گرفت. از این مفاهیم بعدها در پروتکل اینترنت نیز استفاده شد. این شبکه توسط دولت فرانسه و آزمایشگاه ملی تحقیقات علوم رایانه‌ فرانسه که در حال حاضر به نام INRIA شناخته می‌شود و به عنوان آژانس هماهنگ‌کننده خدمات است، مورد حمایت قرار می‌گرفت. این شبکه توسط لویس پوزین طراحی و مدیریت می‌شد.
سال 1976
X-25 یکی از قدیمی‌ترین سرویس‌های راه گزینه‌ای بسته‌ای و یک پروتکل استاندارد است که برای ارتباطات ون در سال 1975 به تصویب رسید. این پروتکل قبل از مدل مرجع OSI ارائه شد.X-25 مجموعه پروتکل‌هایی است که در سه لایه مفهومی ‌طراحی و پیاده‌سازی شد که متناظر به سه لایه پایینی قرار گرفته در مدل هفت لایه‌ای مرجع OSI است. X-25 همچنین از قابلیت‌هایی پشتیبانی می‌کرد که در لایه شبکه OSI وجود ندارد. X-25 در گروه مطالعاتی ITU-T بر اساس تعدادی از پروژه‌های شبکه‌های داده‌ای توسعه داده شد. مفهوم کلی X-25 ایجاد یک شبکه جهانی بر مبنای شبکه راه گزینی بود. بخش عمده سیستم X-25 به توصیف دقیق خطاهای نیازمند رسیدگی و همچنین به اشتراک‌گذاری موثرتر منابع فیزیکی هزینه بر اختصاص داشت.
رویداد مهم دیگری که در این سال به وقوع پیوست اختراع کابل اترنت و کابل کواکسیال برای اولین بار توسط دکتر رابرت متکالف بود.
سال 1974
تله‌نت (Telenet) یک شبکه راه گزینی بسته‌ای تجاری آمریکایی است که در سال 1974 آغاز به کار کرد. تله‌نت همچنین اولین شبکه‌ای است که به صورت عمومی‌ اقدام به سرویس‌دهی می‌کند. شرکت‌های مختلف تجاری و دولت‌ها به‌طور ماهیانه هزینه‌ای را بابت اتصال رایانه‌های خود به شبکه‌های محلی بر روی این شبکه که به عنوان یک ستون فقرات به شمار می‌رود، پرداخت می‌کنند. دسترسی آزاد عموم مردم با استفاده از روش دایل آپ به تله‌نت باعث ‌شد که در صدها شهر در سرتاسر ایالات متحده مردم به تله‌نت دسترسی داشته باشند. بنیان‌گذاران اصلی آن عبارتند از: بلت برناک نیومن، لری رابرتس رئیس سابق آرپانت و بری وسلر. GTE در سال 1979 مالکیت تله‌نت را به دست آورد.
سال 1978
مینی‌تل (Minitel) یک سرویس آنلاین ویدیوتکس است که از طریق خطوط تلفن در دسترس قرار می‌گیرد و به عنوان یکی از موفق‌ترین پیش سرویس‌های آنلاین وب در جهان شناخته می‌شود.
از مهمترین رویدادهای رخ داده در این سال می‌توان به تاریخ سوم می ‌اشاره کرد که گری تورک اولین هرزنامه تاریخ شبکه‌های رایانه‌‌ای را تولید می‌کند. او اقدام به ارسال هرزنامه‌ها برای 400 کاربر آرپانت برای فروش رایانه‌ Digital’s DEC 2020 می‌کند.
سال 1979
گروه تخصصی معماری اینترنت IAB که در ابتدا توسط آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی وزارت دفاع ایالات متحده به نام انجمن کنترل بر تنظیمات در خلال سال 1979 ایجاد شد، مسئولیت نظارت بر توسعه فنی و مهندسی اینترنت را به وسیله جامعه ‌اینترنتی ISoc برعهده دارد. این نظارت بر عهده تعدادی از کارگروه‌های تخصصی بود که از مهم‌ترین آنها می‌توان بهIETF  و Internet IRTF اشاره کرد. این دو گروه اکنون به عنوان ارکان اصلی اینترنت محسوب می‌شوند.
سال 1980
اصطلاح یوزنت به سازوکار و سیستمی‌ گفته می‌شود که گروه‌های بحث و گفت‌وگو را پشتیبانی می‌کند. این سیستم به گروه‌های خبری معروف است. در واقع یوزنت مجموعه‌ای از گروه‌های خبری در دنیاست که آنها را می‌توان بر روی بسیاری از سرویس‌دهنده‌های خبری در اینترنت پیدا کرد در این مجموعه از گروه‌های خبری افراد در موضوعات و عنوان‌های خبری گوناگون به مبادله اطلاعات یا گفت‌وگو با یکدیگر می‌پردازند. تام تروسکات و جیم الیس در سال 1979 ایده آن را مطرح کرده و در سال 1980 آن را پیاده‌سازی کردند.
رویداد مهم دیگر این سال ظهور استاندارد اترنت است. اترنت خانواده‌ای از فناوری‌های شبکه‌های رایانه‌‌ای برای شبکه‌های محلی و شبکه‌های بزرگتر است که به صورت تجاری در همین سال معرفی می‌شود. اما برای اولین بار در سال 1983 تحت عنوان IEEE 802.3 به صورت پالایش شده با پشتیبانی از نرخ انتقال بالاتر و قابلیت اتصال طولانی‌تر معرفی می‌شود. با گذشت زمان، اترنت تا حد زیادی جایگزین فناوری‌های رقیب LAN از قبیل token ring، FDDI و ARCNET می‌شود و به عنوان جایگزین اصلی شبکه‌های محلی معاصر (به غیر از استانداردهای LAN بی‌سیم همچون وای فای) می‌شود. این تصویر کارت اترنت مدل Intel 82574L است.
سال 1981
بیت‌نت (Bitnet) نام شبکه‌ای رایانه‌ای بود که با مشارکت دانشگاه‌های ایالات متحده در سال 1981توسط ایرا فوچس ایجاد شد. این شبکه بر اساس ارتباطات مبتنی بر شماره‌گیری کار می‌کرد و مهم‌ترین تفاوت آن با اینترنت در آن بود که از اتصالات نقطه به نقطه استفاده می‌کرد. پس از ایجاد و گسترش اینترنت، بیت‌نت کاربری خود را از دست داد و در سال 1996 پشتیبانی از آن پایان یافت.
در همین سال شبکه علوم رایانه‌ CSNET توسط بنیاد ملی علوم در ایالات متحده در خلال سال‌های 1981 تا 1984 آغاز به کار می‌کند. هدف آن گسترش مزیت‌ها و قابلیت‌های شبکه‌ها، برای گروه‌های دانشگاهی علوم رایانه‌ و موسسات تحقیقاتی که امکان اتصال مستقیم به آرپانت را ندارند و دارای محدودیت‌هایی در خصوص بودجه یا مجوز هستند، می‌باشد. این شبکه نقش مهمی‌ در گسترش آگاهی و دسترسی به شبکه ملی از طریق مسیر توسعه سراسری اینترنت بازی می‌کند.
سال 1982
مجموعه پروتکل اینترنتی مدل شبکه‌های رایانه‌‌ای و مجموعه پروتکل‌های ارتباطی استفاده شده روی اینترنت و شبکه‌های رایانه‌‌ای مشابه در این سال به صورت رسمی‌ ارائه می‌شود که در اصطلاح رایج آن را TCP/IP می‌نامند. این اسم به‌ این دلیل انتخاب شد که مهمترین پروتکل‌ها یعنی TCP  و پروتکل IP اولین پروتکل‌های شبکه‌ای بودند که در این استاندارد تعریف شدند. همچنین در بعضی از منابع به نام مدل اینترنت نیز نامیده می‌شوند که در اصل مدل وزارت دفاع DoD است. به دلیل این که توسعه مدل شبکه اولین بار توسط دارپا- آژانس وزارت دفاع ایالات متحده- بنیان گذارده شد.
در همین سال پروتکل SMTP یک استاندارد اینترنتی برای ارسال پست الکترونیکی تعریف می‌شود. نخستین تعریف ارائه شده برای آن در RFC 821 است و بعدها در سال 2008 به صورت Extended SMPT تحت عنوان RFC 5321 به روزرسانی می‌شود. پروتکلی که امروزه به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. SMPT به طور پیش فرض از پورت شماره 25 TCP استفاده می‌کند. ارتباطات SMPT با استفاده از اتصال ایمن SSL به نام SMPTS نامیده شده و از پورت پیش فرض 465 استفاده می‌کنند..
سال 1983
سیستم نام دامنه (DNS) یک سیستم سلسله ‌مراتبی توزیع شده نام‌گذاری برای رایانه‌ها، سرویس‌ها، یا هر منبعی که به شبکه‌ اینترنت یا یک شبکه خصوصی متصل می‌شود، در این سال معرفی می‌شود. به دلیل این که به خاطرسپاری شماره آدرس‌های IP اغلب کار دشواری است. از این رو تصمیم گرفته می‌شود تا برای این شماره‌های طولانی معادل لغوی آنها که همان نام سایت‌هاست تعریف شود. در این روش به جای شماره IP سایتی مثل یاهو کاربران از عبارت www.yahoo.com استفاده می‌کنند.. این نشانی‌های اینترنتی درون بانک‌های اطلاعاتی توزیع شده قرار می‌گیرند.
سال 1984و 1985
در سال 1984 دکتر جون پوستل و جویس رینولدز در مقاله‌ای بیان می‌کنند که به دلیل ساختار طبیعی سلسله مراتبی DNSها در ابتدا تصور می‌شد که فقط به تعداد محدودی از دامنه‌ها در سطوح بالا نیاز است اما در RFC 920 در اکتبر سال 1984 به الزامات دامنه‌ها اشاره می‌کنند و این نکته را یادآور می‌شوند که ما نیازمند دامنه‌های اینترنتی مختلفی همچون EDU آموزشی، GOV دولتی، MIL نظامی، org سازمانی و همچنین دامنه‌های دو حرفی ویژه کشورها مطابق با فهرست ISO-3166-1 هستیم.
اولین نام دامنه تجاری اینترنتی با پسوند com در پانزدهم مارس سال 1985 به نام symbolics.com که یک شرکت رایانه‌‌ای در ماساچوست است، به ثبت می‌رسد. تا سال 1992 چیزی نزدیک به پانزده هزار دامنه com و تا دسامبر 2009 نزدیک به 192 میلیون نام تحت این دامنه به ثبت می‌رسد.
در همین سال دنیس جننینگز به سمت ریاست بنیاد ملی علوم منصوب می‌شود و سه تصمیم مهم را در این بنیاد می‌گیرد، ملزم ساختن آرپانت به استفاده از پروتکل TCP/IP یکی از این تصمیمات است.
سال 1987
در این سال شرکت کامپوسرو اقدام به معرفی یکی از تاثیرگذارترین فرمت‌های تصویری انیمیشنی به نام Gif می‌کند. یک فرمت هشت بیتی که از 256 رنگ پشتیبانی کرده و به سرعت روی وب مورد استفاده قرار گرفت.
سال 1989
در اواخر دهه 80 میلادی اولین ارائه‌دهنده خدمات اینترنت تجاری ISP به نام The World توسط بری شین در برکلین ماساچوست فعالیت خود را آغاز می‌کند. The World اولین سرویس‌دهنده تجاری است که اتصال مستقیم به ‌اینترنت را از طریق دایل آپ به صورت عمومی ‌عرضه می‌کند. تا آن زمان دسترسی به‌اینترنت محدود به دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی و بعضی از سازمان‌ها و نهادهای نظامی ‌بود.
سال 1990
در 28 فوریه‌ این سال آرپانت از خدمت خارج می‌شود و NSFNET جایگزین آن می‌شود. NSFNET به سرعت به روزرسانی شده و در سال 1991 سرعت آن به 45 Mbit/s ارتقا پیدا می‌کند.
سال 1991
WWW (وب جهان گستر) سیستمی‌ متشکل از اسناد ابرمتنی متصل به هم که از طریق اینترنت در دسترس هستند راه‌اندازی می‌شود. تیم برنرزلی کارمند موسسه سرن و پژوهشگر علوم رایانه ‌ایده اولیه وب امروزی را در سال 1989 مطرح می‌کند. طرحی که ابتدا قرار بود به صورت داخلی در موسسه سرن مورد استفاده قرار گیرد تبدیل به یک ایده جهانی می‌شود. برنرزلی به همراه رابرت کایلیائو کار بر روی این پروژه را در قالب تارنمایی از گره‌های مرتبط به یکدیگر که کاربران به راحتی قابلیت حرکت در میان آنها را دارند در سال 1990 پیاده‌سازی می‌کنند. تصویر زیر رایانه‌ NeXT را که توسط برنرزلی در موسسه سرن مورد استفاده قرار می‌گرفت را نشان می‌دهد.
سال 1992
در این سال بنیاد ملی علوم سرعت شبکه NSFNET را به 44.739 Mbps ارتقا می‌دهد و تعداد گره‌های ارتباطی را به 16 گره بسط می‌دهد. مسیریاب‌ها روی این ستون فقرات به روز شده و از ایستگاه‌های کاری RS/6000 ساخته شده توسط آی‌.بی.ام که سیستم عامل یونیکس را اجرا می‌کنند، استفاده می‌کنند.
سال 1993
 مارک اندریسن و اریک بینا در دانشگاه‌ایالتی ایلینویز، Mosaic for X که یک رابط گرافیکی برای شبکه جهانی وب محسوب می‌شد، را ارائه می‌کنند. مارک در ادامه ان.سی.اس.آ را ترک کرده و به همراه همکلاسی خود جیمز کلارک موسس شرکت سیلیکون گرافیکس اقدام به تاسیسMosaic Communications می‌کنند. این شرکت در نهایت تبدیل به نت‌اسکیپ کامیونیکیشن می‌شود که مرورگر نت‌اسکیپ را تولید می‌کند.
سال 1994
نخستین شرکتی که اقدام به فروش محصولات خود به صورت آنلاین می‌کند. بر خلاف آن چیزی که تصور می‌شود یک شرکت فناوری یا مرتبط با فناوری نیست، شرکت بزرگ و معروف پیتزا هات در این سال اقدام به فروش محصولات خود به صورت آنلاین بر روی وب سایت خود می‌کند.
سال 1995
سایت خرده فروشی معروف eBay در این سال راه‌اندازی می‌شود.
 
 از مهم‌ترین سایت‌های دیگری که در این سال افتتاح می‌شود به کریگزلیست می‌توان اشاره کرد.
وب سایتی که برای طبقه‌بندی مشاغل، تبلیغات در مورد خرید مسکن، استخدام و انواع مختلف خدمات در این سال راه‌اندازی می‌شوند. در سال 2008 این سرویس به غیر از زبان انگلیسی از زبان‌های دیگری همچون آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و پرتغالی نیز پشتیبانی می‌کند. در آگوست سال 2012 بیش از 700 شهر از 70 کشور در این سایت قرار می‌گیرند.
سایت خرده فروشی آمازون نیز در این سال راه‌اندازی می‌شود.
سال 1996
 سرویس ‌هات میل در این سال راه‌اندازی می‌شود و در سال بعد توسط مایکروسافت به قیمت 400 میلیون دلار خریداری می‌شود.
سال 1998
سیستم پرداخت اینترنتی پی پال(pay pal) در این سال راه‌اندازی می‌شود. پی پال سامانه انتقال وجه الکترونیکی از طریق اینترنت است. پی پال اکنون در بیش از 21 کشور دفتر منطقه‌ای داشته و در 190 بازار فعالیت می‌کند.
 در همین دوران یاهو گروه‌های مختلف خود را راه‌اندازی می‌کند. به طوری که تبدیل به یکی از بزرگترین مجموعه تالارهای گفت‌وگوی آنلاین در جهان می‌شود.
موتور جست‌وجوی گوگل نیز در این سال کار خود را آغاز می‌کند.
این موتور جست‌وجو با پشتیبانی از 123 زبان زنده دنیا در مدت زمان کوتاهی تبدیل به یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های مورد استفاده کاربران برای جست‌وجوی محتوا روی بستر اینترنت می‌شود. میزان استقبال از این موتور جست‌وجو به قدری بالاست که همواره در صدر فهرست سایت آلکسا قرار دارد.
سال 1999
فناوری بی‌سیم وای فای معرفی می‌شود. در همین سال شون فانینگ، نپستر را ایجاد می‌کند که اولین بار ایده شبکه p2p را برای اشتراک‌گذاری موزیک پیاده‌سازی کرد.
سال 2001
اولین دانش نامه آزاد اینترنت ویکی پدیا پایه‌گذاری می‌شود. دایره‌المعارفی که کاربران به صورت مستقیم در گسترش آن ایفای نقش می‌کنند. در همین سال سرویس به اشتراک‌گذاری نظیر به نظیر BitTorrent نیز تاسیس می‌شود.
سال 2003
در این سال سرویس صوتی اینترنتی اسکایپ، شبکه اجتماعی MySpace، فروشگاه iTunes متعلق به شرکت اپل، راه‌اندازی می‌شوند.
سال 2004
پادکست یا پادپخش که یک رسانه دیجیتالی شامل مجموعه‌ای از صدا، ویدئو، رادیو، فایل‌های PDF یا Epub که برای دانلود از طریق وب سایت‌ها یا جریان آنلاین به یک رایانه‌ یا دستگاه تلفن همراه است در این سال معرفی می‌شود. در این سال گوگل نیز، سرویس ایمیل خود را به نام جی میل راه‌اندازی کرده و یک گیگابایت فضا در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.
در این سال تمبر یادبود اینترنت در آذربایجان چاپ می‌شود.
سال 2005
سرویس به اشتراک‌گذار ویدیویی یوتیوب در این سال راه‌اندازی می‌شود. گوگل یک سال بعد این سرویس را به ارزش 6/1میلیارد دلار خریداری می‌کند. در همین سال گوگل ارث یک دنیای مجازی را که شامل نقشه و اطلاعات جغرافیایی است و پیش از این به نام EarthViewer 3D نامیده می‌شد و توسط کی هول ساخته شده بود را راه‌اندازی می‌کند. گوگل ارث اکنون برای سیستم عامل‌های مختلف قابل استفاده است. در همین سال Reddit که وب گاهی برای جمع‌آوری اخبار اجتماعی بوده و کاربران با ثبت نام در آن قادر به ارسال اخبار در قالب لینک یا متن بوده و توانایی به اشتراک‌گذاری محتوا را با دیگران داشتند راه‌اندازی می‌شود.
سال 2006
در این سال، دام ساگولا شبکه توئیتر را معرفی می‌کند. همچنین شبکه اجتماعی فیس بوک که تا این زمان محدود به شبکه دانشجویان بود برای استفاده عموم آزاد می‌شود.
سال 2007
ویکی لیکس سازمانی است که به ارسال و افشای اسناد از سوی منابع ناشناس شهرت دارد در این سال راه‌اندازی می‌شود. ویکی لیکس تاکنون موفق به دریافت جوایز متعددی شده است. در آوریل 2010 ویکی‌لیکس ویدیویی را از حادثه حملات هوایی 2007 عراق منتشر کرد که در آن افراد غیرنظامی‌ عراقی و خبرنگاران توسط نیروهای آمریکایی کشته می‌شوند.
در همین سال سرویس گوگل استیریت ویو که نمایی از خیابان‌ها را نشان می‌دهد، عرضه می‌شود. این سرویس در ابتدا فقط چند شهر ایالات متحده را نشان می‌داد، اما امروزه دامنه سرویس‌دهی آن به کشورهای مختلفی رسیده است.
آمازون کیندل، یک سخت‌افزار الکترونیکی در این سال توسط آمازون دات کام که برای خواندن کتاب‌های الکترونیکی و دیگر رسانه‌های دیجیتال است را طراحی کرده و در معرض فروش قرار می‌دهد.
سال 2008
سرویس میزبانی ابری دراپ باکس در این سال معرفی می‌شود. سرویسی که به کاربران امکان ذخیره‌سازی فایل‌ها و به اشتراک‌گذاری فایل‌ها را با کاربران دیگر می‌دهد.
 اسپاتیفای یک سرویس پخش آهنگ تجاری متعلق به کشور سوئد در این سال راه‌اندازی می‌شود.
سال 2009
سال 2009 را می‌توان سال رویدادهای مختلفی نامید. موتور جست‌وجوی بینگ متعلق به شرکت مایکروسافت در این سال عرضه می‌شود. Google Docs که مبتنی بر واژه پرداز لغات، صفحات گسترده، ارائه، فرم‌ها و سرویس ذخیره‌سازی داده‌هاست در این سال توسط گوگل معرفی می‌شود. بیت کوین یک سیستم پرداخت آنلاین نرم‌افزاری توسط ساتوشی ناکاماتو در سال 2008 معرفی شده و در سال 2009 در قالب یک نرم‌افزار کدمنبع باز معرفی می‌شود.
 بیت‌کوین امکان پرداخت‌های بسیار کم هزینه را فراهم می‌کند. شبکه بیت کوین سیستم کنترل‌کننده متمرکز ندارد و توسط هیچ ارگان یا نهاد دولتی اداره نمی‌شود. زمان متوسط تایید هر انتقال بیت‌کوین، تقریبا ده دقیقه است. انتقال پول از یک نقطه به نقطه دیگر در تمام شبکه اطلاع‌رسانی شده و تمام نقاط از آن آگاه خواهند شد. کسانی که از این سیستم استفاده می‌کنند باید دارای یک کیف پول دیجیتال باشند. این کیف پول می‌تواند روی رایانه‌ خود شخص بوده و توسط نرم‌افزار بیت‌کوین مدیریت شود یا روی یک سایت مستقل قرار داشته باشد.
سال 2010
در این سال سرویس به اشتراک‌گذاری آنلاین تصاویر، ویدیوها و شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام که کاربران خود را قادر می‌سازد که تصاویر و فایل‌های ویدیویی را با دیگران روی شبکه‌های مختلف به اشتراک قرار دهند راه‌اندازی می‌شود.
سال 2011
اسنپ چت یک برنامه ارسال دریافت تصاویر مخصوص پلتفرم موبایل که توسط دانشجویان استنفورد توسعه داده شده است در این سال منتشر می‌شود. کاربران با استفاده از این برنامه توانایی ضبط تصویر یا ویدیو را داشته و سپس توانایی اضافه کردن متون یا نقاشی را بر روی آنها دارند. در نهایت این تصاویر به دریافت‌کنندگانی که اسامی‌ آنها مشخص می‌شود قابل ارسال است. در اصطلاح رایج به‌این تصاویر و ویدیوها snaps می‌گویند.
در همین سال مایکروسافت اسکایپ شبکه ارتباط تصویری بر پهنای اینترنت را به ارزش 5/8میلیارد دلار خریداری می‌کند.
همچنین گوگل اقدام به معرفی سرویس گوگل پلاس که یک شبکه اجتماعی است می‌کند.
سال 2014

پروتکل انتقال ابرمتنی HTTP یکی از کارآمدترین پروتکل‌های اینترنت به شمار می‌رود که نسخه 1.1 آن در سال 1999 معرفی شد. اما همان‌گونه که در این مقاله مشاهده کردید با رشد روزافزون فناوری خصوصا در حوزه ارتباطات نیازمندی‌های مختلفی به وجود آمده‌اند که ‌این پروتکل انتقال ابرمتن امروزه دیگر جوابگوی این نیازها نمی‌باشد. بر همین اساس کارگروه httpbits کار بر روی نسخه جدید این پروتکل را از دو سال پیش آغاز کرد. نزدیک به دو سال قبل کار عملیاتی بر روی نسخه ارتقا یافته آغاز شد و اکنون بعد از گذشت دو سال قرار است که در دسامبر سال 2014 میلادی به طور رسمی ‌این پروژه تکمیل شده تسلیم IESG شود. پروژه‌ای که می‌تواند تاثیرات مثبت و قابل توجهی را بر روند استفاده کاربران بگذارد.



منبع: مجله دانشمند شماره 617 اسفند 1393

مجله دانشمند 617

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.