کره گردو

مترجم :  مصطفی بیان
کلید واژه :  کره گردو ـ آنتی اکسیدانی ـ خشکبار و مغز‌های خوراکی ـ چربی موجود در مغز گردو
چکیده :  درخت گردو از درختان بسیار باارزشی است که در بسیاری از نقاط جهان در نیمکره شمالی به طور طبیعی می‌رویند و کاشته می‌شوند. انواع این درخت در چین، ژاپن، فرانسه و ایالات متحده کشت می‌شود، مهمترین گردو‌های موجود در دنیا معروف به گردوی ایرانی است. طبق آمار سال 2013 کشورهای چین، ایران، ایالات متحده، ترکیه و مکزیک به ترتیب بالاترین میزان تولید گردو را در جهان از آن خود کردند.
منابع : 

درخت گردو از درختان بسیار باارزشی است که در بسیاری از نقاط جهان در نیمکره شمالی به طور طبیعی می‌رویند و کاشته می‌شوند. انواع این درخت در چین، ژاپن، فرانسه و ایالات متحده کشت می‌شود، مهمترین گردو‌های موجود در دنیا معروف به گردوی ایرانی است. طبق آمار سال 2013 کشورهای چین، ایران، ایالات متحده، ترکیه و مکزیک به ترتیب بالاترین میزان تولید گردو را در جهان از آن خود کردند.  

 
درخت گردو در طول تابستان و زمستان نسبت به گرما و سرمای بیش از حد حساس است. در طول دوره خواب زمستانه، گردو می‌تواند سرمای منهای یازده درجه سانتی‌گراد را بدون خسارت جدی تحمل کند.
گردو در 100 گرم    کره گردو در 100 گرم
کالری    2433 کیلو ژول    کالری    2462 کیلو ژول
پروتئین    16. 8 گرم    پروتئین    25. 1 گرم
کربوهیدرات    30. 2 گرم    کربوهیدرات    20 گرم
چربی    47. 8 گرم    چربی    50. 4 گرم
آب    2. 3 گرم    آب    1. 8 گرم

خشکبار و مغزهای خوراکی بسته‌‌های کامل حاوی آنتی ‌‌اکسیدان در طبیعت است و در این میان گردو در برگیرنده بالاترین میزان آنتی اکسیدان‌های مختلف در میان خانواده خشکبار است و به همین دلیل یک منبع اصلی آنتی ‌اکسیدانی محسوب می‌شود و باید به عنوان بخشی از رژیم غذایی سلامت در نظر گرفته شود.
گردو به لحاظ محتوای آنتی ‌اکسیدانی در راس مغزهای دیگر مثل بادام زمینی، انواع بادام درختی، پسته و دیگر مغزها قرار دارد. مصرف حدود هفت عدد مغز گردو در روز، در سلامت افراد تاثیر به‌سزایی دارد. یک مشت گردو دو برابر بیشتر از هر مغز خشکبار دیگری حاوی آنتی اکسیدان است. همچنین آنتی اکسیدان‌های موجود در مغز گردو 2 تا 15 برابر قوی‌‌تر از ویتامین E است و خواص آنتی ‌اکسیدانی آن برای حفاظت از بدن در برابر صدمات ناشی از مواد شیمیایی طبیعی ناشی از بیماری‌ها خیلی قوی‌تر و شدیدتر است.
مغز گردو دارای چند اسید آلی، مقدار کمی ‌اسانس، اگزالات آهک و ویتامین‌‌های B، C و E است و از نظر ویتامین‌های A و B12 فقیر است. همچنین مغز گردو دارای مقدار کمی‌ آرسنیک است.
چربی موجود در مغز گردو از نوع اسید چرب غیراشباع است و به همین دلیل از اسیدهای چرب مفید و مناسب گیاهی است که در تنظیم کلسترول بدن نقش دارد. اسیدهای چرب موجود در گردو می‌توانند کلسترول و تری گلیسیریدهای جریان خون را کم کند و باید مانند میوه‌ها به‌صورت خام خورده شوند.
مصرف مقدار کمی ‌از مغز گردو به طور منظم خطر ابتلا به بیماری‌هایی چون بیماری قلب، انواع خاصی از سرطان‌ها، دیابت نوع دوم و دیگر مشکلات بهداشتی را کاهش می‌‌دهد. گردو را به نام غذای مغز نیز می‌‌شناسند و این نام‌گذاری فقط به دلیل شباهت آن به مغز نیست، بلکه به دلیل وجود امگا-3 (لینولنیک اسید) فراوان موجود در آن است. مغز برای فعالیت مناسب به امگا-3 نیاز دارد. مصرف چهار عدد مغز گردو در روز موجب افزایش اسید چرب ضروری امگا-3 در مغز می‌‌شود.
گردو و خوراکی‌های دارای اسید چرب امگا-3 می‌توانند علائم خستگی را در بدن از بین ببرند. اسید «آلفالینولنیک» (نوعی اسید چرب) در گردو انرژی را افزایش داده و علائم افسردگی را کاهش می‌دهد.
فیتوسترول‌ها یکی از ترکیبات مهم و ضروری برای بدن می‌باشند و وجود آنها در رژیم غذایی روزانه افراد ضروری است. وجود فیتوسترول‌ها در رژیم غذایی روزانه افراد به ویژه افرادی که سابقه چربی خون از نوع کلسترول بد بالا دارند ضروری است. سازمان غذا و دارو تایید کرده که مصرف 8 گرم از این ترکیبات (‌در مواد غذایی گیاهی) در رژیم غذایی روزانه افراد، می‌تواند بیماری‌های قلبی را تا حد زیادیی کاهش دهد (میزان فیتوسترول کره گردو در 100 گرم برابر با 102 میلی‌گرم است). فیتوسترول‌ها می‌توانند از بدن در برابر سرطان سینه، پروستات و روده محافظت کنند.
مقدار فسفر موجود در مغز گردو با ماهی و برنج و حتی تخم مرغ نیز برابری می‌کند. فسفر مقوی اعصاب است و روند بهبودی شکستگی استخوان را سریع می‌کند.
مصرف پتاسیم سبب کاهش عصبانیت و در نتیجه افزایش شادابی و تحرک در فرد می‌شود. فقدان پتاسیم همچنین سبب کاهش سطوح گلیکوژن ذخیره شده، می‌شود. این امر می‌تواند باعث کاهش سریع انرژی، ضعف و خستگی شدید ماهیچه‌‌ای که از اولین علایم کمبود پتاسیم هستند، ‌شود. پتاسیم به کنترل فشار خون بالا کمک می‌کند و خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

گردو در 100 گرم    کره گردو در 100 گرم
کلسیم    43 میلی‌گرم    کلسیم    43 میلی‌گرم
آهن    6. 1 میلی‌گرم    آهن    1. 9 میلی‌گرم
فسفر    531 میلی‌گرم    فسفر    358 میلی‌گرم
پتاسیم    632 میلی‌گرم    پتاسیم    649 میلی‌گرم
سدیم    308 میلی‌گرم    سدیم    459 میلی‌گرم
زینک    5. 3 میلی‌گرم    زینک    2. 9 میلی‌گرم
منگنز    1. 7 میلی‌گرم    منگنز    1. 5 میلی‌گرم


شناخته‌ شده‌‌ترین فواید مصرف مغز گردو شامل کاهش کلستـرول کلی بدن، کاهـش کلستـرول بد، افزایش کلستـرول خــوب، افــزایـش قابلیــت ارتجـاعـی رگ‌هـای بــدن، محافظـت در برابـر بیمـاری قلبـی، افزایـش قـدرت ذهـن و هـوش، بهبود و کاهش تنگی نفس، جلوگیری از ورم مفاصل، مقابله با بیماری‌های پوستی نظیر اگزما و پسوریازیس، مقابلــه بــا ســرطان‌‌هــا، محافظت از دستگاه ایمنــی، جلــوگیری از لخته شــدن خون، تنظیــم ســوخــت و ساز در بدن، تنظیــم فشـــار خــون، تنظیم قند خون، جلوگیری از پارکینسون و آلزایمر، حفاظت از استخوان‌ها و بالاخره درمان دردهای مفصلی با کمک روغن گردو است.
درخت گردو از درختان بسیار باارزشی است که در بسیاری از نقاط جهان در نیمکره شمالی به طور طبیعی می‌رویند و کاشته می‌شوند. انواع این درخت در چین، ژاپن، فرانسه و ایالات متحده کشت می‌شود، مهمترین گردو‌های موجود در دنیا معروف به گردوی ایرانی است. طبق آمار سال 2013 کشورهای چین، ایران، ایالات متحده، ترکیه و مکزیک به ترتیب بالاترین میزان تولید گردو را در جهان از آن خود کردند.

 


منبع: مجله دانشمند شماره 617 اسفند 1393

مجله دانشمند 617

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.