یادگیری

نویسنده / نویسندگان :  علیرضا بردبار
مترجم : 
کلید واژه :  یادگیری الکترونیکی ـ نیروی انسانی ماهر ـ آموختن مهارت پیچیده ـ یادگیری و رسانه
چکیده :  یادگیری الکترونیکی یادگیری الکترونیکی به مثابه عاملی برای نظام‌مند کردن اهداف آموزش و پرورش و تبادل روش‌های متداول و مناسب آموزشی بین کشور‌های عضو اتحادیه اروپا مطرح شده است و نتایج حاصله نشان می‌دهد که توسعه دانش فناوری اطلاعات و ارتباطات و افزایش مهارت‌های کاربرد رایانه در سطح کشور‌های اروپایی نتایج بسیار مثبت و ارزنده‌ای را در پی داشته است که مهم‌ترین آن تربیت نیروی انسانی ماهر برای عصر خرد و دانایی است.
منابع : 

یادگیری الکترونیکی
یادگیری الکترونیکی به مثابه عاملی برای نظام‌مند کردن اهداف آموزش و پرورش و تبادل روش‌های متداول و مناسب آموزشی بین کشور‌های عضو اتحادیه اروپا مطرح شده است و نتایج حاصله نشان می‌دهد که توسعه دانش فناوری اطلاعات و ارتباطات و افزایش مهارت‌های کاربرد رایانه در سطح کشور‌های اروپایی نتایج بسیار مثبت و ارزنده‌ای را در پی داشته است که مهم‌ترین آن تربیت نیروی انسانی ماهر برای عصر خرد و دانایی است. 

 
تغییر کم و بیش دائمی رفتار در نتیجه تجربه است؛ سخن گفتن، نوشتن، دوچرخه‌سواری، شنا و... در واقع جنبه اکتسابی و آموخته شده آن رفتار است. یادگیری آنچنان فراگیر است که بسیاری از روان‌شناسان در مطالعه رفتار برای آن اهمیتی اساسی  قائلند.
برای سهولت مطالعه آنچه را می‌آموزیم، می‌توان پاسخ‌های مبدل، مهارت‌های حرکتی، مهارت‌های کلامی، اطلاعات مختلف و روش آموختن تقسیم کرد؛ اما باید توجه داشت که انواع آموختن همیشه از یکدیگر مستقل و مجزا نیستند.
ساده‌ترین نوع یادگیری، یادگیری از نوع شرطی‌سازی پاسخ‌ها است، پاولوف که مبتکر تحقیقات در این‌ راه بود اعتقاد داشت که پاسخ شرطی اساس همه انواع یادگیری است. پاسخ‌های شرطی اساس بسیاری از مکاتبات کودک از جمله اکتساب سخن گفتن و اکتساب ترس‌ها و علاقه‌های اوست.
در آموختن مهارت‌های پیچیده، نمایش دادن عمل به کسب مهارت کمک می‌کند. منظور این نیست که در این موارد همیشه آدمی از راه تقلید می‌آموزد، اما با مشاهده شیوه کار اهل فن بینش بیشتری در حل مشکل پیدا می‌کند.
در آموختن کلامی، سخن گفتن و کلمات سهم مهمی بر عهده دارند. کودک در آموختن سخن گفتن تا حدی از پاسخ شرطی و تا حدی از تقلید و نیز از کوشش و خطا استفاده می‌کند.
انتقال ممکن است مثبت باشد یا منفی. انتقال مثبت آن است که آموختن یک موضوع به آموختن موضوع دیگری کمک کند و انتقال منفی آن است که مزاحم آموختن موضوع دیگر شود.
یادگیری در رفتار موجود زنده تغییراتی ایجاد می‌کند و نتیجه واقعه‌ای است که برای موجود زنده پیش می‌آید یا کاری است که انجام می‌دهد. به تغییراتی که نتیجه نمو موجود زنده است، یادگیری گفته نمی‌شود.

یادگیری و رسانه‌
تاریخ پژوهش در زمینه یادگیری و رسانه‌ها را می‌توان شامل دو مسیر متمایز دانست؛ مسیر نخست نقش رسانه‌ها در بیرون از محیط مدرسه، همچون خانه را بررسی می‌کند و دیگری بر نقش رسانه‌ها به مثابه ابزار تدریس در محیط رسمی کلاس درس تاکید دارد.
همگام با تغییرات و تحولاتی که به مرور در پژوهش‌های مربوط به یادگیری و رسانه‌ها به وجود آمد، ماهیت نظام‌های رسانه‌ها نیز دگرگون شد و مورد بازبینی قرار گرفت. در سال‌های اخیر محیط رسانه‌ها که به طور عمده تحت‌الشعاع پخش خبرنامه‌های تلویزیونی ـ به منزله نظام اطلاع‌رسانی برگزیده و ممتاز با ویژگی‌هایی چون اقبال گسترده توده‌های مخاطبان، یک سویه بودن اطلاع‌رسانی و برخورداری از نظام‌های توزیع و تولید بسیار متمرکز بود- به محیطی شامل مجموعه‌ای از ویژگی‌های به کلی متفاوت تبدیل شد. نخست این‌که، این محیط جدید بر خلاف مورد قبل از آن فقط بر یک رسانه غالب تاکید داشت، به پیدایش مجموعه‌ای گسترده و فزاینده از فناوری‌ها یا ترکیبی از فناوری‌ها (شامل تلویزیون کابلی، نوار ویدیو، رایانه، چند رسانه‌ای‌ها و...) منجر شد؛ دوم این‌‌که این فناوری‌ها دارای ویژگی‌هایی هستند که در تضاد مستقیم با عصر پیشین، یعنی عصر پخش برنامه‌های تلویزیونی قرار دارند. این بدان معناست که نظام‌های جدید اطلاع‌رسانی، در مقایسه با نظام پخش تلویزیونی به سبب محدودیتی که دارند، فقط پاسخ‌گوی نیاز گروهی کوچک از مخاطبان خاص هستند.
سوم این‌که آنها طوری طراحی شده‌اند که از نظر انعطاف‌پذیری، تعامل و سهولت استفاده "برای استفاده‌کننده" بسیار مطلوب هستند و نظام‌های تولید و توزیع آنها نامتمرکز است.
همگام با ایجاد تغییر در محیط رسانه‌ها، رابطه مخاطبان با رسانه‌ها نیز دستخوش تغییراتی شده است. اکنون مخاطبان انتظار نظام‌هایی را دارند که پاسخ‌گوی نیاز‌ها و علائق آنها باشد.
تغییرات شگرف ایجاد شده در ویژگی‌های مهم شامل پیدایش فناوری‌های اطلاعاتی و تفریحی و از میان رفتن مرز‌های میان آنچه که به‌طور سنتی آموزش محسوب می‌شد، با آنچه که به‌طور سنتی سرگرم‌کننده تلقی می‌شد، ایجاب می‌کند که سوابق، فرضیه‌ها و رویکرد‌های بررسی رسانه‌ها و یادگیری مورد تجدید‌نظر قرار گیرد.

امروزه با رشد فرآورده‌های "آموزشی ـ‌ تفریحی" به نظر می‌رسد که تمایز سنتی میان پژوهش در مورد یادگیری در کلاس درس و یادگیری در بیرون از مدرسه به نحو فزآینده‌ای خودسرانه و غیرخلاق باشد.



منبع: مجله دانشمند شماره 616 بهمن 1393

مجله دانشمند 616

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.