اکتشافات جدید در دنیای علم و فناوری

ویسنده / نویسندگان : 
مترجم : 
کلید واژه : 
چکیده :  آیا هیچ‌وقت خواسته‌اید که نامرئی شوید؟ گروهی از محققان در دانشگاه روچستر شنلی نامرئی ساخته‌اند که از یک سیستم ساده از لنز و آینه استفاده می‌کند. این فناوری می‌تواند به جراحان کمک کند تا آن سوی دست‌های خود را هنگام عمل ببینند. این سیستم نور را پیرامون فضای دایره شکلی می‌تاباند که وقتی از میان لنز به آن نگاه می‌کنیم، به نظر نامرئی می‌رسد.
منابع : 

شنلی برای نامرئی شدن
آیا هیچ‌وقت خواسته‌اید که نامرئی شوید؟ گروهی از محققان در دانشگاه روچستر شنلی نامرئی ساخته‌اند که از یک سیستم ساده از لنز و آینه استفاده می‌کند. این فناوری می‌تواند به جراحان کمک کند تا آن سوی دست‌های خود را هنگام عمل ببینند. این سیستم نور را پیرامون فضای دایره شکلی می‌تاباند که وقتی از میان لنز به آن نگاه می‌کنیم، به نظر نامرئی می‌رسد. 

 
9 طرح مفهومی همجوشی کارآمد
دستیابی به سوختی که گازهای گلخانه‌ای و پسماند‌های مضر تولید نکند، رویای همه طرفداران محیط زیست است. اکنون مهندسان در دانشگاه واشنگتن کانسپتی (طرح مفهومی) برای راکتور همجوشی طراحی کرده‌اند که از نیروگاه‌های سوخت فسیلی ارزان‌تر است. برخلاف راکتورهای شکافت فعلی که اتم‌ها را از یکدیگر جدا می‌کنند، راکتورهای همجوشی اتم‌ها را به یکدیگر فشرده و از این طریق انرژی تولید کنند. این طرح جدید از دیگر طرح‌های متداول ارزان‌تر است چرا که نیازی به ابر رساناهای بزرگ و گران قیمت ندارد.
8 ـ آجیل‌های غیرحساسیت‌زا
بادام زمینی برای بعضی‌ها یکی از تنقلات خوشمزه است، اما برای برخی دیگر یک گاز کوچک از آن مساوی با لب‌های ورم کرده، حالت تهوع و در موارد شدید مرگ است. به تازگی گروهی از محققان در دانشگاه فلوریدا موفق شده‌اند 80 درصد مواد آلرژی‌زای مضر را از مغزِ کامل آجیل‌ها حذف کنند، این کار می‌تواند به تولید مواد غذایی غیرحساسیت‌زا کمک کند. پروتئین‌های آلرژی‌زا با استفاده از نور شدید و متمرکز لامپ‌های زنون اصلاح شده، و برای آنتی‌بادی‌های انسانی غیرقابل تشخیص می‌شوند.
7 ـ رشته بافته شده از الماس
محققان رشته‌های فوق نازکی ساخته‌اند که در عین حال می‌تواند قوی‌ترین ماده موجود باشد. این گروه از محققان در دانشگاه پن استیت بنزن را تحت فشار زیاد متراکم کرده‌اند، تا رشته‌ای با ساختار هرمی ‌و هسته الماس ایجاد کنند. در هر زمینه‌ای که به مواد محکم و سبک نیاز است می‌توان از این ماده استفاده کرد، حتی شاید این ماده بتواند امکان ساخت آسانسورهای فضایی را فراهم آورد.
6 ـ پانسمان شبرنگ
پانسمان جدید و هوشمند ساخته شده در دانشکده پزشکی‌ هاروارد می‌تواند میزان ترکیب شدن با اکسیژن را در بافت‌هایی که بانداژ می‌شود اندازه‌گیری کند. ترکیب شدن با اکسیژن یکی از نشانه‌های اصلی سالم بودن بافت بدن است، و این پانسمان از مولکول‌های فسفرسان (شبرنگ) استفاده می‌کند که با کاهش غلظت اکسیژن قرمز و برافروخته می‌شود. از این فناوری می‌توان برای تجویز دارو بر حسب نیاز استفاده کرد.
5ـ ماده مولد الکتریسیته
محققان دانشگاه کلمبیا در نیویورک ماده پیزوالکتریکی ساخته‌اند که تنها به‌اندازه یک اتم ضخامت دارد. پیزوالکتریک‌ها با قرار گرفتن در معرض فشار بار الکتریکی تولید می‌کنند. محققان با استفاده از دی سولفید مولیبدن ماده بسیار نازکی ساخته‌اند که در اثر کشش الکتریسیته تولید می‌کند. در بسیاری موارد، از ترانزیستورها گرفته تا دستگاه‌های کوچکی که خود الکتریسیته تولید می‌کنند، می‌توان از این ماده استفاده کرد.
4 ـ روبات ماری شکل
متخصصان هوش مصنوعی در دانشگاه کارنگی ملون دریافتند که چگونه مار زنگی با مهارت بسیار زیاد روی تپه‌های شنی می‌خزد. این مار با ایجاد پیچش‌های افقی و عمودی در قسمت پایینی بدن خود حرکت می‌کند. با استفاده از حرکت عمودی مار زنگی قادر است میزان تماس بدن خود با شن را تغییر دهد، تا هر جا که لازم است تسلط بیشتری روی حرکات خود داشته باشد. این اکتشاف می‌تواند زمینه‌ای برای انجام تحقیقات بیشتر، ساخت روبات‌های نجات و حتی مریخ‌پیما‌های پیشرفته تر فراهم کند.
3ـ سلول و باتری خورشیدی مرکب
دانشمندان دانشگاه اوهایو سلول خورشیدی و منبع ذخیره انرژی را در یک دستگاه مرکب با هم ادغام کرده‌اند که از سلول‌های خورشیدی و باتری‌ها، هر کدام به صورت مجزا، کارآمدتر است. پنل‌ها یا همان صفحات خورشیدی به نور و هوا اجازه می‌دهند تا وارد سلول شوند. درون سلول فوتون‌های نور و اکسیژن باعث می‌شوند تا الکترون‌ها بین پنل و الکترود حرکت کنند.
2ـ پرتو تراکتور
فیزیکدانان دانشگاه ملی استرالیا با ساخت پرتو تراکتور لیزری، یکی از ابزار‌های علمی-‌تخیلی را وارد دنیای واقعی کرده‌اند. این دستگاه با گرم کردن قسمت‌های خاصی از ذرات هدف مورد نظر کار می‌کند. این قسمت‌ها نیز ذرات هوای اطراف خود را گرم می‌کنند که به فاصله دوری پرتاب شده و باعث می‌شوند ذرات به حالت اولیه خود باز گردند. از این روش می‌توان برای دریافت مجدد ذرات بسیار ریز و حساس استفاده کرد. این دستگاه تاکنون ذراتی با ضخامت 2/0 میلی‌متر را از فاصله 20 سانتی‌متری حرکت داده است.
1ـ ساخت قطعات نانو برای رایانه‌ها در آینده

فیزیکدانان با استفاده از قالب دی.ان.ای، موفق به ساخت نانو ذرات سه بعدی پیچیده‌ای شده‌اند. آنها دانه‌های بسیار کوچک طلا را درون قالب کاشته و سپس تحریک کرده تا رشد کنند. طلا مانند هندوانه‌های مکعبی شکل که توسط کشاورزان ژاپنی در جعبه پرورش می‌یابند، شکل قالب را به خود می‌گیرد. از این فناوری می‌توان برای ساخت قسمت‌های بسیار ریز و جزئی دستگاه‌های الکترونیکی استفاده کرد.



منبع: مجله دانشمند شماره 616 بهمن 1393

مجله دانشمند 616

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.