تازه‌های پزشکی

نویسنده / نویسندگان :  مهرداد معینی
مترجم : 
کلید واژه :  آنتی اکسیدان ـ پزشکی ـ مرکبات ـ سبزیجات ـ خواب ـ سکته مغزی
چکیده :  تاکنون ارزش چندانی برای آنتی‌اکسیدان موجود در مرکبات قائل نبودند. اما به تازگی دانشمندان متوجه شده‌اند که میزان این ماده به مراتب بیش از آنچه تاکنون تصور می‌شده است، می‌باشد.
منابع : 

آنتی‌اکسیدان موجود در مرکبات را جدی بگیرید
 تاکنون ارزش چندانی برای آنتی‌اکسیدان موجود در مرکبات قائل نبودند. اما به تازگی دانشمندان متوجه شده‌اند که میزان این ماده به مراتب بیش از آنچه تاکنون تصور می‌شده است، می‌باشد. در واقع آنتی‌اکسیدان‌ها از میزان رادیکال‌های آزاد موجود در بدن که بسیار مضر هستند، می‌کاهد. محققان با استفاده از روشی جدید موفق شدند تا ثابت کنند که میزان این ماده در مرکبات به مراتب بیشتر است. برای مثال، میزان آنتی‌اکسیدان موجود در آب پرتقال آن هم با روش متعارف کنونی آب‌گیری 3/2 واحد بوده است، در حالی‌که با روش جدید میزان آن به 23 واحد رسیده است. این امر فقط در مورد مرکبات صادق نبوده و دیگر مواد غذایی را که با این روش آزمایش شده است را نیز در برمی‌گیرد.  

 
ارتباط میان بازی‌های رایانه‌ای و بهبود بیماران سکته مغزی
اخیرا محققان اعلام کرده‌اند که کنسول بازی "Nintendo Wii"می‌تواند به بیماران مبتلا به سکته مغزی در حرکت دادن دستان خود کمک شایانی کند. از این طریق بیماران توانسته‌اند تا میزان سه برابر توانایی خود را در برداشتن اجسام و قرار دادن آنها در مکان‌های مربوطه افزایش دهند. حتی یکی از آنها قادر شد تا پس از گذشت یازده سال یک ماهیتابه را برداشته و محتوای درون آن را خالی کند. هر ساله در انگلستان قریب 110هزار نفر دچار سکته مغزی می‌شوند که هزینه‌ای بالغ بر 8/2 میلیارد پوند را بر جامعه تحمیل می‌کند و بیش از یک سوم از آنها نیز تا مدت‌های مدیدی از ناتوانی‌های جسمی‌ رنج می‌برند.
شادی بیشتر و نگرانی کمتر با خوابیدن به موقع
بر اساس تحقیقات صورت گرفته مشخص شده آن دسته از اشخاصی که از خواب کمتری برخوردار بوده و در ضمن دیر هنگام نیز به رختخواب می‌روند، در مقایسه با آنهایی که از روشی متعادل پیروی می‌کنند، دچار افکار منفی بیشتری می‌شوند. بروز بی‌نظمی ‌و اختلال در خواب افراد می‌تواند متاثر از افکار منفی مکرر نیز باشد.
اهمیت مصرف سبزیجات
مصرف بیشتر سبزیجات می‌تواند به سلامتی قلب کمک کرده و در ضمن خطر بروز چاقی و دیابت را نیز کاهش دهد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، مشخص شده است که وجود یک ماده شیمیایی با نام "نیترات" در سبزیجات و به ویژه اسفناج، کاهو و کرفس می‌تواند برای بدن ما بسیار مفید باشد. محققان بر این باورند که مصرف سبزیجات غنی از این ماده می‌تواند ساخت هورمونی به نام "اریتروپویتین" را که توسط کبد و کلیه‌ها تولید می‌شود، کاهش دهد. این هورمون میزان گلبول‌های قرمز خون را در بدن کنترل می‌کند. زندگی در ارتفاعات بالا و بروز بیماری‌های قلبی عروقی بدن را دچار کمبود اکسیژن می‌کند و برای جبران آن، این هورمون به تولید بیشتر گلبول‌های قرمز می‌پردازد. افزایش این گلبول‌ها نیز غلیظ شدن خون را در پی دارد که با استفاده از نیترات موجود در سبزیجات می‌توان از این عارضه جلوگیری کرد.
کمبود ویتامین D و عوارض آن
کمبود ویتامین D می‌تواند افزایش خطر بروز بیماری‌هایی چون آسم، سرطان و دردهای مزمن را در پی داشته باشد. اخیرا دانشمندان متوجه شده‌اند که کمبود این ویتامین می‌تواند با اختلالات فصلی ـ نوعی حالت افسردگی که در فصل زمستان بروز می‌نماید ـ همراه باشد.
علائم این بیماری عبارت است از احساس نگرانی، خستگی، اشکال در تمرکز افکار، اوقات تلخی و احساس گناه و ناامیدی. این بیماری معمولا در فصل پاییز شروع شده و در طول فصل زمستان تداوم می‌یابد. اگرچه علت این بیماری هنوز به درستی مشخص نشده است، اما دانشمندان بر این باورند که کمبود نور خورشید می‌تواند دلیل بروز این بیماری باشد. این بیماری نیز در اشخاصی که در ارتفاعات بالاتر یا مناطق پوشیده از ابر زندگی می‌کنند بیشتر بروز می‌کند.
خواب و ارتباط آن با ژن‌ها
بر اساس تحقیقات جدید مشخص شده است که میزان خواب اشخاص تا حدودی جنبه ژنتیکی دارد. در واقع الگو‌های گوناگون خواب افراد می‌تواند متاثر از تفاوت‌های ژنتیکی آنها باشد. به گفته دانشمندان، مدت زمان و نحوه خوابیدن اشخاص تا حدودی میراثی است که از والدین آنها به ارث رسیده است. با این حال مدت زمان خوابیدن اشخاص به شرایطی چون دیابت، فشار خون بالا و افسردگی نیز مرتبط است.

 


منبع: مجله دانشمند شماره 616 بهمن 1393

مجله دانشمند 616

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.