چرا همیشه احساس تشنگی می‌کنیم؟

مترجم :  مهرداد معینی
کلید واژه :  تشنگی ـ علائم بیماری دیابت ـ سینوسی ـ عفونت ـ مواد قندی ـ مرگ‌آور
چکیده :  آب به راحتی تشنگی ما را برطرف می‌کند. اما برای برخی از مردم موضوع به این راحتی‌ نیست. برخی از مردم همیشه احساس تشنگی می‌کنند.
منابع :  نیوز نت‌ورک

آب به راحتی تشنگی ما را برطرف می‌کند. اما  برای برخی از مردم موضوع به این راحتی‌ نیست. برخی از مردم همیشه احساس تشنگی می‌کنند.   اگر شما از این دسته از مردم بوده و از این بابت که "چرا همیشه احساس تشنگی می‌کنم" متعجب هستید به نکات زیر توجه کنید:

  1. علائم بیماری دیابت
  2. عفونت‌های سینوسی
  3. آثار جانبی‌ داروهای تجویزی
  4. عدم تعادل الکترولیت بدن
  5. نوشیدن مایعات مناسب

برای کسی که سالم بوده و از رژیم غذایی مناسب و آب کافی برخوردار است، احساس تشنگی مزمن موضوع غریبی ‌است. با این وجود آن دسته از اشخاصی که غالبا غذاهای فرآوری شده، استفاده می‌کنند. معمولا به همراه مصرف آنها از نوشیدنی‌های شیرین نیز بهره می‌برند. رفع تشنگی بدن با نوشیدنی‌های شیرین آن هم در عوض نوشیدنی‌های سالمی‌ مانند آب، افزایش قند خون را در پی دارد (به ویژه اگر همزمان با پروتئین و چربی ‌طبیعی استفاده نشود) که عاملی بالقوه برای بروز بیماری دیابت محسوب می‌شود. 


اگر شما همیشه احساس تشنگی می‌کنید، از نوشیدنی‌های ظاهرا سالمی‌ چون آب میوه صد در صد خالص اجتناب کنید. زیرا این نوشیدنی‌ها معمولا در بردارنده 30 گرم قند یا بیشتر هستند. از نوشیدنی‌های کافئین‌دار (بیش از سه فنجان قهوه در روز) پرهیز کنید، زیرا آب بدن شما را کاهش می‌دهند.

  • چرا بیماران دیابتی بایستی از خوردن مواد قندی پرهیز کنند؟

بیماران دیابتی و به ویژه نوع دوم آن بیشتر با احساس تشنگی مزمن دست و پنجه نرم می‌کنند. به قند و شکر به چشم یک ماده و دارویی غیرقانونی نگاه کنید. برای کسب احساس رضایت از خوردن آن شما بایستی مقادیر زیادی از آن را به مصرف رسانید. وظیفه هورمون انسولین که از غده پانکراس ترشح شده و میزان قند خون را کنترل می‌کند، حمل مواد قندی به میلیون‌ها سلول بدن است. 


همچون دیگر داروهای مسکن در زمانی که شخص دائما به دنبال ارضای این حس خود می‌باشد، به تدریج تاثیر خود را از دست می‌دهد. در این زمان است که سلول‌های بدن با گلیکوژن اشباع شده و دیگر نمی‌توانند انسولین بیشتری را کسب کند. 


این قند مازاد بایستی به محلی دیگر فرستاده شود. در نتیجه، این مقدار قند از طریق ادرار از بدن خارج می‌شود که در این صورت سلول‌های بدن تشنگی خود را به مغز اعلام می‌کنند و در نهایت برای خلاصی بدن از این قند مازاد شخص شروع به نوشیدن مایعات می‌کند. (اما این موضوع در مورد برخی از بیماران دیابتی صدق نمی‌کند. در مورد بیماران دیابت بی‌مزه کلیه‌ها تلاش می‌کنند تا آب را در خود ذخیره کنند که این امر منجر به بروز احساس تشنگی سیراب‌نشدنی می‌شود.‌)

  • آب می‌تواند عاملی برای سرخوشی و کیف و لذت باشد

در روزهای گرم تابستان برخی از مردم و به ویژه ورزشکاران استقامتی و کودکان سعی می‌کنند تا برای مقابله با گرما مقادیر زیادی آب بنوشند.
تعرق بیش از اندازه باعث آن می‌شود تا سطح سدیم خون بدن به سرعت کاهش پیدا کرده و در نتیجه آن عضلات بدن شخص دچار ضعف می‌شود. نوشیدن آب بیش از اندازه و تامین نشدن سدیم که ماده اصلی الکترولیت بدن به شمار می‌آید ممکن است بروز کمبود سدیم در خون را در پی داشته باشد.
بروز این حالت که در واقع به معنی عدم تعادل و توازن الکترولیت بدن است، بسیار جدی و حتی مرگ‌آور است. بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که اشخاص مبتلا به این حالت در زمانی که سطح سدیم خون آنها کاهش پیدا می‌کند، مغز آنها در قبال خشکی دهان فرمان تشنگی را صادر می‌کند.
در زمان تعرق، بدن شما سدیم از دست می‌دهد.  نوشیدن آب آن هم به مقدار زیاد نمی‌تواند جایگزین مواد معدنی ضروری بدن از جمله سدیم از دست رفته شود و تشنگی را برطرف کند. بنابراین سعی کنید تا برای اطمینان از تامین الکترولیت و مواد معدنی ضروری بدن خود چند قاشق چایخوری نمک دریایی فرآوری نشده (که غالبا به رنگ خاکستری و صورتی می‌باشند) را در چهار فنجان آب حل کرده و بنوشید.

  • دلایل دیگری که می‌تواند تشنگی دائم شما را به همراه داشته باشد.

داروهایی از قبیل فنوتیازین می‌توانند  از آثار جانبی ‌از جمله خشکی دهان برخوردار بوده و تشنگی سیراب نشدنی را به همراه آورند. عفونت‌های سینوسی و گرفتگی بینی باعث آن می‌شوند تا شخص از دهان تنفس کرده که آن هم نیز خشکی دهان را در پی دارد. 


منبع: مجله دانشمند شماره 615 دی 1393


مجله دانشمند 615 علت تشنگی دیابت و تشنگی

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.