باکتری استافیلوکوک و پرتو فروسرخ

مترجم :  مه‌زاد نیکبخت‌راد
کلید واژه : 
چکیده :  دانشمندان دانشگاه دامپزشکی وینا، بسیار پی‌گیر باکتری استافیلوکوک اورئوس1 هستند. محققان روش جدیدی را برای تشخیص سریع و قابل اعتماد سویه‌هایی از این باکتری که می‌توانند بیماری مزمن ایجاد کنند با آنهایی که این توانایی را ندارند، ابداع کرده‌اند. دانشمندان با استفاده از پرتو فروسرخ و هوش مصنوعی روش برجسته‌ای را برای پیشگیری از پیشرفت بیماری‌هایی که توسط این باکتری‌ها ایجاد می‌شوند، ارائه داده‌اند.
منابع :  ساینس نیوز


دانشمندان دانشگاه دامپزشکی وینا، بسیار پی‌گیر باکتری استافیلوکوک اورئوس1 هستند. محققان روش جدیدی را برای تشخیص سریع و قابل اعتماد سویه‌هایی از این باکتری که می‌توانند بیماری مزمن ایجاد کنند با آنهایی که این توانایی را ندارند، ابداع کرده‌اند. دانشمندان با استفاده از پرتو فروسرخ و هوش مصنوعی روش برجسته‌ای را برای پیشگیری از پیشرفت بیماری‌هایی که توسط این باکتری‌ها ایجاد می‌شوند، ارائه داده‌اند.

 

 اورئوس معمولا در طبیعت وجود دارد و در پوست و قسمت فوقانی راه‌های تنفسی انسان ساکن می‌شود. یک سیستم ایمنی سالم و طبیعی می‌تواند با میکروارگانیسم یا موجودات زنده ریز مثل این باکتری‌ها، مبارزه کند، ولی اگر سیستم ایمنی بدن ضعیف شود، میکروب‌های بیماری‌زا می‌تواند گسترش یابد و پخش شود و بیماری‌هایی را در شش،‌ قلب و سایر اندام‌ها ایجاد کند و زندگی انسان را تهدید کند. علاوه بر این اورئوس سمی را در غذا تولید می‌کند که می‌تواند مسمومیت‌های غذایی جدی را به دنبال داشته باشد. البته اثر آن بر انسان هنوز اثبات نشده است. این باکتری التهاب‌های مکرری را در سینه گاو ایجاد می‌کند. بنابراین این باکتری در عرصه دامپزشکی نیز بسیار مورد توجه است.


اورئوس‌ها در روش‌های بسیار متفاوتی وارد عمل می‌شوند که به آنها کمک می‌کند به سیستم ایمنی حمله کند. نوع مهاجم اورئوس کپسول تولید می‌کند و به سرعت تکثیر پیدا می‌یابد، ولی توسط سیستم ایمنی سریعا شناسایی می‌شود. اورئوس‌های بدون کپسول برای بقا درون سلول‌ها موفق‌ترند و کمتر توسط سیستم ایمنی شناسایی می‌شوند. به عبارت دیگر آنها قبل از حمله پنهان می‌شوند و در همین حین به جست و جو می‌پردازند. بنابراین می‌توانند عفونت‌های مزمن ایجاد کنند که درمانشان نیز سخت‌تر است. 


مطالعات اخیر پیشنهاد می‌کنند که اورئوس در مسیر سازگاری با میزبان خود (‌انسان یا حیوان‌) دستخوش حالتی از ریز تغییری می‌شود. طی این تغییر کپسولش را از دست می‌دهد.
شکل بدون کپسول باکتری به سیستم ایمنی میزبان حمله می‌کند و حتی می‌تواند در درمان با آنتی‌بیوتیک نیز زنده بماند.
پرتو فروسرخ انواع‌کپسول‌دار را تشخیص می‌دهد


اورئوس دیرزمانی است که شناسایی شده و ماهیت کپسول به وسیله آنتی‌بادی‌های خاصی که به کپسول متصل می‌شوند، بررسی شده است. روش کار نسبتا پیچیده است. چون آنتی‌بادی‌ها به صورت تجاری در دسترس نیستند. بدین‌ترتیب مجبورند تا آنها را از طریق آزمایش‌هایی که بر روی حیوانات انجام می‌شود تولید کنند. تام گرونرت2 و همکارانش روشی را ابداع کرده‌اند که می‌توان کپسول‌ها را از انواع فاقد کپسول بدون استفاده از آنتی‌بادی‌ها، بسیار سریع و واضح تشخیص داد. این تکنیک به یک روش فیزیکی که FTIS3 (تبدیل طیف‌بینی فروسرخ فوریه‌) خوانده می‌شود بستگی دارد. نور فروسرخ به میکروارگانیسم‌ها تابانده می‌شود. با این کار میکروارگانیسم‌ها آزمایش می‌شوند و داده‌های طیفی وارد یک سیستم خودآموز با نظارت بسیار بالا می‌شوند. این سیستم،‌ شبکه نورونی مصنوعی نامیده می‌شود و داده‌ها را به کار می‌گیرد تا نوع کپسول را تعیین کند. گرونت می‌گوید: "با این روش ما می‌توانیم به صورت متداول نمونه‌های بیماران را آزمایش کنیم. موفقیت در این روش به 99 درصد می‌رسد."

باکتری‌ها در محل تقاطع دو جاده
 سرپرست انجمن گرونرت، مونیکا الینگ-اسکولز4،‌ این کار را در زمینه وسیع‌تری مطرح می‌کند؛ " در اصول علمی‌ وقتی میکروب‌ها در میزبان عفونت ایجاد می‌کنند دو انتخاب دارند: حمله یا پنهان شدن- که اگر به صورت تخصصی بیان کنیم می‌شود بیماری‌زایی یا مقاومت. اگر حمله کنند نتیجه‌ای جز نابودی میزبان و به دنبال آن نابودی خود را در پیش نخواهند داشت. در حالی که اگر پنهان شوند این احتمال وجود دارد که در رقابت با سایرین در امان بمانند. یافته‌هایی که در ارتباط با سازوکار بیماری‌زایی و مقاومت است و نیز حالت‌های بیماری‌زایی که باکتری‌ها بین آنها درحال تغییر و تبدیل‌هستند این کمک را به ما خواهد کرد تا روش‌های درمان جدید و موثرتری را ایجاد کنیم."

پی نوشت:
1- Staphylococcus aureus / 2- Tom Grunert/ 3- Fourier Transform Infrared Spectroscopy/ 4- Monika Ehling-Schul

منبع: مجله دانشمند شماره 615 دی 1393


مجله دانشمند 615  باکتری استافیلوکوک پرتو فروسرخ

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.