لباس‌های فضایی هوشمند

مترجم :  مرتضی یعقوبی عزیزی
کلید واژه :  لباس فضایی ـ هوشمند ـ کانزاس ـ مریخ ـ دانشمندان ـ شبکه بی‌سیم ـ ایستگاه فضصایی ـ
چکیده :  همواره سلامت فضانوردان در کانون توجه همگان بوده است، چرا که مسافت سفر آنها به کراتی همچون مریخ به طور میانگین ۲۲۵ میلیون کیلومتر برآورد شده است و این در حالی است که آنها می‌بایست بر روی سطوحی قدم گذارند که مملو از زنگار و کاملا دست نخورده است.
منابع :  پاپیولار ساینس


همواره سلامت فضانوردان در کانون توجه همگان بوده است، چرا که مسافت سفر آنها به کراتی همچون مریخ به طور میانگین ۲۲۵ میلیون کیلومتر برآورد شده است و این در حالی است که آنها می‌بایست بر روی سطوحی قدم گذارند که مملو از زنگار و کاملا دست نخورده است. بدین‌منظور گروهی از دانشمندان دانشگاه کانزاس در حال تولید لباس‌های فضایی هوشمندی هستند که از قابلیت‌هایی همچون کنترل دقیق وضعیت فضانوردان برخوردار است که همچون پزشکی همراه وضعیت فضانوردان را لحظه به لحظه مورد تجزیه و تحلیلی قرار می‌دهد.


 

 محققان برای نیل به این هدف، حسگرهایی را در داخل این لباس تعبیه کرده‌اند که با کنترل اطلاعات حیاتی، فضانورد را در خصوص توانایی و یا عدم توانایی وی برای ادامه کار باخبر می‌کند.


شاید این امر در زمین کاربرد چندانی نداشته باشد، اما در فضا به دلیل تغییر وضعیت بدن از قبیل کاهش حجم عضلات، کاهش تراکم استخوان‌ها و ضعیف شدن قدرت بینایی به‌دلیل تورم عصب‌ بینایی اطلاع لحظه به لحظه از شرایط کلی بدن امری ضروری محسوب می‌شود. 


افزون بر این، دانشمندان درحال تولید یک شبکه بی‌سیم هستند که از طریق آن بتوانند ارتباطی میان ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات و ایستگاه فضایی برقرار کنند. استفاده از باتری به منظور تامین نیروی قطعات الکتریکی در لباس فضایی مملو از اکسیژن امری خطرناک محسوب می‌شود و برای رفع این عیب، دانشمندان در تلاشند تا انرژی مورد نیاز این قطعات را از گرمای بدن فضانورد تامین کنند و در پایان از دیگر امکانات این لباس می‌توان به سیستم خنک‌کننده آن اشاره کرد که برای فضانوردان بسیار حیاتی است.


منبع مجله دانشمند آذر 1393 شماره 614

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.