کاوشگر "کاسینی" درباره زحل و نهاد TED

مترجم :  حسام مین‌باشی
کلید واژه :  کاوشگر کاسینی ـ سیاره زحل ـ سازمان ناسا ـ آژانس فضانوردی ایسا ـ هیوجینز ـ رالف یاومان
چکیده :  کاوشگر "کاسینی" دربازه زمانی 10 ساله توانسته است بسیاری از معما‌های سیاره زحل را بگشاید که از جمله آنها می‌توان به اکتشاف دریاهای انباشته از گاز متان اشاره کرد.کاوشگر "کاسینی" که سال 1997 به فضا پرتاب شد، گردش پیرامون زحل را از تابستان سال 2004 آغاز کرده است.
منابع :  الجزیره


کاوشگر "کاسینی" دربازه زمانی 10 ساله توانسته است بسیاری از معما‌های سیاره زحل را بگشاید که از جمله آنها می‌توان به اکتشاف دریاهای انباشته از گاز متان اشاره کرد.کاوشگر "کاسینی" که سال 1997 به فضا پرتاب شد، گردش پیرامون زحل را از تابستان سال 2004 آغاز کرده است. پیش‌بینی می‌شود، برنامه گردش "کاسینی" به دور زحل 13 سال طول بکشد که هزینه آن یک میلیارد دلار برآورد می‌شود.

  رالف یاومان کارشناس آکادمی ‌تحقیقات سیارات از نهاد‌های مرکز فضانوردی آلمان بر این باور است که تحقیقات انجام پذیرفته، تنها نمایانگر قطعات کوچکی از تابلو بزرگ موزائیکی تحقیقات متعلق به منظومه شمسی است.


سازمان ناسا و آژانس فضانوردی اروپا (ایسا) با ساخت و ارسال کاوشگر "هیوجینز‌" که سال 2005 میلادی برروی"‌تیتان" (از قمر‌های زحل) فرود آمد، هدایت ماموریت "کاسینی" را برعهده دارند. دانشمندان اخیرا پی‌برده‌اند که سامانه‌ای طبیعی مشابه سیستم جریان مایعات موجود درکره زمین، در قمر"‌تیتان" زحل وجود دارد و از سوی دیگر مقادیر عظیمی ‌از متان در "تیتان" هست و این ماده که درمنهای 182 درجه سلسیوس به مایع تبدیل می‌شود، توسط ابرهای متانی در فرایندی شبیه باران روی سطح قمر "تیتان" فرو می‌ریزد.


اکتشافات اخیر نشان می‌دهد که حرکت ابرها با فصول سال در قمر "تیتان" دارای پیوند است و "تیتان" هم مانند کره‌زمین دارای محور مورب بوده و از این رو چهار فصل دارد. دراین باره "یاومان" خاطر نشان می‌کند "فصل‌ها در تیتان بسیار طولانی است که این به باتوجه به بعد مسافت نسبت به خورشید می‌باشد که سبب افزایش طول مدارها در"تیتان" شده است."


*درجست‌وجوی دانش

 TED نهادی غیرانتفاعی است که هدف اصلی آن منتشر ساختن اندیشه‌های نو و تاثیرگذار در قالب سخنرانی‌های کوتاه (کمتر از 18 دقیقه) است. این نهاد فعالیت خود را در سال 1984 (1363 شمسی) در قالب برگزاری همایش‌هایی آغاز کرد که سه حوزه فناوری، طراحی و سرگرمی ‌را در یک‌جا جمع کرده بود (که نام این سازمان هم برگرفته ازحروف اول اسم سه حوزه مذکور به زبان انگلیسی است). اما امروزه این همایش‌ها تقریبا تمامی‌ حوزه‌ها، از دانش تجربی گرفته تا کسب و کار و مسائل جهانی را پوشش می‌دهند و در بیش از 100 زبان مختلف ارائه می‌شوند. تد در تمامی رشته‌ها از افرادی که در سراسر دنیا در جست‌وجوی درک عمیق‌تری از جهان هستند، استقبال می‌کند و عمیقا به قدرت اندیشه‌ها برای تغییر نگرش و زندگی مردم و در نهایت تغییر جهان، ایمان دارد و به همین علت اقدام به برگزاری پروژه‌های تحقیقاتی، مسابقات علمی‌، انتشار کتاب و غیره کرده است. وب‌سایت این نهاد به نشانی www.TED.com پایگاهی است که به‌صورت مستمر و رایگان به انتشار دانش و اندیشه‌های تاثیرگذارترین اندیشمندان جهان می‌پردازد.


اکنون مدتی است که تد به یکی از مراجع معتبر و اصلی دوستداران دانش در سراسر جهان از جمله ایران تبدیل شده است که با مراجعه با آن در جریان جدیدترین ایده‌ها و اندیشه‌های نوین در زمینه‌های مختلف از فناوری و فیزیک گرفته تا روان‌شناسی و علوم اجتماعی قرار می‌گیرند.


 بنابرآنچه گفته شد، از این شماره به بعد، گزیده‌ای از مطالب جدید این سایت در زمینه علوم را به زبان ساده برای مخاطبان دانش دوست مجله دانشمند ارائه می‌کنیم. اما مطلبی که برای این شماره انتخاب کرده‌ایم مربوط به یکی از برجسته‌ترین و چالش برانگیزترین نظریات شاخه کیهان‌شناسی فیزیک در حال حاضر، نظریه جهان تورمی ‌است که مقاله‌ای مفصل درباره آن در سه قسمت از اردیبهشت تا تیر ماه سال جاری در مجله دانشمند به چاپ رسید. نکته جالب اینجا است که در انتهای مقاله مذکور به تلاش عده‌ای از دانشمندان برای کشف شواهدی دال بر تایید این نظریه اشاره شده بود که این کشف اخیرا در ماه مارس 2014 صورت گرفته است که توضیح آن در ادامه می‌آید.


منبع مجله دانشمند آذر 1393 شماره 614

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.