عسل؛ معجزه طبیعی برای پوست

مترجم :  سعید سعیدی
کلید واژه :  عسل ـ معجزه طبیعی ـ پوست ـ سرشاز از مواد مغذی ـ شکر‌های طبیعی ـ
چکیده :  همان‌طور که می‌دانید عسل دارای خواص مختلفی از جمله خواص دارویی است، اما شاید باور نکنید که استفاده از این ماده شیرین برای پوست هم مفید باشد. در ادامه چهار مورد از خواص عسل برای پوست را بیان می‌کنیم:
منابع :  ساینس


*عسل سرشار از مواد مغذی برای پوست است

اگرچه ممکن است در نگاه اول این‌گونه به نظر برسد که این ماده متشکل از شکرهای طبیعی و آب است، اما واقعیت امر این است که عسل حاوی طیف کامل و گسترده‌ای از مواد مغذی و مفید برای پوست از جمله ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه است. همچنین لازم به ذکر است که با خوردن عسل، شما یک سری آنتی اکسیدان قوی مانند اسید کافئیک1 (یکی از اصلی‌ترین ترکیبات محافظ سلول) و کاتچین‌2 (ترکیب ضدپیری که در چای سبز نیز یافت می‌شود) که از بدن و پوست در برابر آسیب‌های اکسیژنی و محیطی محافظت می‌کنند را، وارد بدن خود خواهید کرد.

*عسل رطوبت و نرمی‌ پوست را تنظیم و حفظ می‌کند
  عسل ماده‌ای است که رطوبت را به خود جذب می‌کند یعنی رطوبت را از جریان هوا به پوست جذب می‌کند و باعث مرطوب ماندن پوست برای مدت طولانی‌تری می‌شود. مواد بدون روغن، رطوبت پوست را تنظیم و حفظ می‌کنند و این امر در مورد تمام پوست‌ها مخصوصا پوست‌های چرب و یا ترکیبی ‌صدق می‌کند.


*عسل می‌تواند التهاب و باکتری‌ها را دفع کند
زمانی که عسل را رقیق می‌کنید (از حالت شانه خارج و آن را صاف می‌کنید)، ترکیبات طبیعی آن نسبت به این عمل واکنش نشان می‌دهند و باعث تشکیل پروکسید هیدروژن می‌شوند. این فرآورده فرعی (عسل رقیق شده) به عنوان یک داروی ضدعفونی کننده برای تقویت ایمنی پوست شما و دفع باکتری‌هایی که ممکن است به آکنه منجر شوند عمل می‌کند. علاوه بر اینها باید خاطرنشان کرد که خاصیت ضدالتهابی‌ و ضدباکتریایی عسل می‌تواند به کاهش و حتی از بین رفتن جای زخم‌ها روی صورت و پوست کمک کند و باعث شود که پوست سریع‌تر التیام پیدا کند.


*عسل خاصیت آکنه‌زدایی دارد
شما احتمالا تاکنون نام پروبیوتیک‌ها3 (باکتری مفیدی که در ماست یافت می‌شود) را شنیده‌اید، اما پروبیوتیک‌ها را چطور؟ اینها نیز باکتری‌های مفیدی هستند که مربوط به پوست می‌باشند. عسل سرشار از این کربوهیدرات‌های ترکیبی‌ خاص است، که رشد باکتری‌های مفید پروبیوتیک را در سیستم گوارشی تسریع می‌کنند، و همچنین به تعادل و بازسازی باکتری‌های مفید در پوست کمک می‌کنند. پربیوتیک‌های موجود در عسل از پیدایش باکتری‌های بد جلوگیری می‌کنند و باکتری‌های مفید را مجددا متعادل و بازسازی می‌کنند تا پوست سلامت و درخشندگی خود را دوباره به‌دست آورد.


پی نوشت:
1-Caffeic acid/ 2-Catechins/ 3-Probiotics
  منبع مجله دانشمند آذر 1393 شماره 614

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.