تمساح‌ها، منشا جدید ترکیبات دارای خاصیت ضدمیکروبی

کلید واژه :  تمساح ـ ضد میکروب ـ اکوسیستم تمساح‌ها ـ باتلاق
چکیده :  تمساح، موجوداتی عجیب و گاهی اوقات نیز خطر آقرین. خزنده‌ای که گاهی طول بدن آن به بیش از 5 متر و وزنش به 520 کیلوگرم نیز می‌رسد. این نوشتار اشاره‌ای است به یکی از سازگاری‌های بدن این جاندار که ممکن است در سال‌های آتی به یکی از مهمترین نیاز‌های دارویی انسان نیز مبدل شود.
منابع : 

تمساح، موجوداتی عجیب و گاهی اوقات نیز خطر آقرین. خزنده‌ای که گاهی طول بدن آن به بیش از 5 متر و وزنش به 520 کیلوگرم نیز می‌رسد. این نوشتار اشاره‌ای است به یکی از سازگاری‌های بدن این جاندار که ممکن است در سال‌های آتی به یکی از مهمترین نیاز‌های دارویی انسان نیز مبدل شود.

  اکوسیستم تمساح‌ها غالبا شامل مرداب‌ها و باتلاق‌ها می‌باشد. این اکوسیستم‌های آلوده، شامل بسیاری از میکروب‌های بیماری‌زا هستند. اگر کمی‌به فکر فرو رویم حتما اولین چیزی که به ذهن ما خطور می‌کند این سوال خواهد بود:


"‌تمساح‌هایی که دائما به‌واسطه نزاع‌هایی که شیوه زندگی آنها طلب می‌کند، در معرض آسیب هستند، چگونه به سرعت بهبود می‌یابند و چطور است که نسبت به شمار زیاد میکروب‌های بیماری‌زای موجود در محل زندگی خود مقاوم هستند؟‌"


محققان دانشگاه لوییزیانای ایالات متحده آمریکا، این سوال را مورد بررسی قرار داده‌اند. این پژوهشگران پاسخ معمای مقاومت تمساح‌ها را در خون این خزندگان کشف کردند. با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که پروتئینی، که هم اکنون توالی اسید آمینه‌ای آن تعیین توالی شده است، در سیستم ایمنی این موجودات وجود دارد که باعث مقاوم شدن تمساح‌ها در برابر میکروب‌های بیماری‌زا می‌شود.


همچنین، این پروتئین در پوست وزغ، قورباغه، بزمجه و کروکودیل کشف شده است. این محققان، در ادامه کار خود سرمی‌حاوی این پروتئین تهیه کردند و با تاثیر دادن آن بروی باکتری‌های بیماری‌زا، که برخی از آنها دارای مقاومت به آنتی بیوتیک بودند، به این نتیجه دست یافتند که سرم حاوی پروتئین مذکور قادر است 23 گونه مختلف باکتریایی را از بین ببرد.


محققان امیدوارند که این پروتئین برای توسعه ترکیبات ضد میکروبی، به ویژه برای افراد دارای عفونت‌های ناشی از آتش‌سوزی و بیماران دارای زخم‌های دیابتی، مورد استفاده قرار گیرد. گرچه، به تحقیقات بیشتری نیاز است تا مشخص شود که این پروتئین در غلظت‌های بالا برای انسان‌ها سمی‌نیست.


منبع مجله دانشمند آذر 1393 شماره 614

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.