باکتری‌ها ابرها را خانه خود می‌نامند

نویسنده / نویسندگان :  حمید چراغیان رادی- سروش ملوکی
مترجم : 
کلید واژه : 
چکیده :  مدت‌های طولانی است که محققان از میکروب‌ها برای تولید برف در نقاط جغرافیایی که آب و هوای گرم دارند، استفاده می‌کنند. اما امروزه دانشمندان معتقدند که باکتری‌ها تاثیری بیش از آنچه فکر می‌شد در شکل‌گیری نزولات آسمانی دارند.
منابع : 


مدت‌های طولانی است که محققان از میکروب‌ها برای تولید برف در نقاط جغرافیایی که آب و هوای گرم دارند، استفاده می‌کنند. اما امروزه دانشمندان معتقدند که باکتری‌ها تاثیری بیش از آنچه فکر می‌شد در شکل‌گیری نزولات آسمانی دارند.

  محققانی از دانشگاه لوییزیانا به‌همراه دانشمندانی از فرانسه و مونتانا نمونه‌هایی را به صورت مستقیم از ابر‌ها تهیه کردند و با انجام بررسی‌های فراوان پی بردند که باکتری‌ها در همه موقعیت‌های جغرافیایی، از فرانسه تا قطب جنوب، حضور فعالی دارند. گرچه تمام باکتری‌های شناسایی شده، جزو میکروب‌های تشکیل‌دهنده برف نیستند، اما این احتمال وجود دارد که این موجودات زنده ریز در اتمسفر به صورت گسترده پراکنده شده باشند.


برف زمانی تشکیل می‌شود که مولکول‌های آب در اطراف یک هسته یخ مانند، ذرات کوچکی که به ساختارهای شبه برف اجازه بزرگتر شدن می‌دهند، به یکدیگر متصل شوند. برخی از باکتری‌ها از قبیل پسودوموناس سیرنژی می‌توانند به عنوان این هسته یخ مانند عمل کنند. پسودوموناس سیرنژی یک عامل بیماری زای گیاهی است و قرار گرفتنش در ساختار نزولات آسمانی می‌تواند یکی از مهمترین مراحل چرخه بیماری‌زایی آن باشد. چون تحت این شرایط میکروب‌ها می‌توانند به صورت آئروسل در بیایند و در جو بالاتر با وارد شدن در ساختار نزولات آسمانی به نقاط جغرافیایی مختلف انتقال یابند.


در صورتی که میکروب‌های بیماری زا در ساختار برف قرار گیرند، به مناطق مختلف منتقل می‌شوند و می‌توانند برای محصولات کشاورزی مشکلات زیادی را ایجاد کنند. محققین این موضوع را به عنوان یکی از خطرات جدی برای صنعت کشاورزی در نظر گرفته‌اند و به دنبال راه حلی برای آن هستند.


منبع مجله دانشمند آذر 1393 شماره 614

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.