سوسک‌ها را با موبایل کنترل کنید!

نویسنده / نویسندگان :  محمد کیانی
مترجم : 
کلید واژه :  سوسک ـ موبایل ـ کنترل ـ
چکیده :  تصور کنید که یک سوسک را با خودتان به دانشگاه یا محل کار برده‌اید و با کنترل حرکات سوسک دوستانتان را بترسانید!
منابع : 


تصور کنید که یک سوسک را با خودتان به دانشگاه یا محل کار برده‌اید و با کنترل حرکات سوسک دوستانتان را بترسانید!

هرچند ممکن است در نظر شما این کار غیر ممکن باشد ولی این پروژه با نام حیات خلوت مغز Backyard Brains با موفقیت به پایان رسیده است. خبر جالب تر آن که هم اکنون می‌توانید تنها با پرداخت 99 دلار صاحب یکی از دستگاه های کنترل سوسک شوید!

 

 مغزهای حیاط خلوت این فناوری را RoboRoach نام گذاری کرده است که متشکل از Robo (بخشی از کلمه Robot) و Roach (که بخشی از کلمه cockroach به معنای سوسک) است.


داستان از آنجایی آغاز شد که فارغ التحصیلان دانشگاه میشیگان گرگ گیج و تیم مارزالو کلاس‌هایی را برای آشنایی دانش‌آموزان با علوم اعصاب و نحوه کار سیستم عصبی برگزار می‌کردند. آن‌ها در پی راهی بودند که با روش های ملموس نحوه فعالیت سلول‌های عصبی را به دانش آموزان نشان دهند. این هدف باعث شد تا این دو همکار بر روی وسیله‌ای کار کنند که بتوان با نصب آن بر روی سر یک سوسک، حرکات آن را کنترل کرد. نتایج اولیه این اختراع با استقبال مراکز علمی مختلف مواجه گردید و راه را برای توسعه بیشتر این فناوری هموار ساخت. 


هدف بعدی این گروه ساخت وسیله‌ای بود که به آسانی و به دور از جزییات فنی و آزمایشگاهی ، توسط دانش آموزان و دانشجویان علاقه‌مند به علوم اعصاب مورد استفاده قرار بگیرد. به این ترتیب با ایجاد پروژه‌ی جدیدی تحت عنوان RoboRoach و سرمایه‌ای به میزان 12هزار توانستند این محصول را به صورت تجاری و با هزینه ناچیز به تولید انبوه برسانند.

فناوری RoboRoach دقیقا شامل چه چیزهایی است؟
این محصول شامل اجزای زیر است:
1- یک واحد کنترل که با بلوتوث کار می‌کند و روی پشت سوسک قرار می‌گیرد.
2- یک باتری کوچک.
3- سه الکترود بسیار کوچک که با کمی صبر و دقت در سر سوسک قرار می‌گیرد!
4- و سرانجام یک نرم‌افزار تلفن همراه که از طریق آن کنترل سوسک صورت خواهد پذیرفت.

وزن تمامی این اجزاء بیش از 4 گرم نمی‌شود.
برای شروع کار کافی است تا الکترودها را با روش ساده‌ی جراحی که در وب‌سایت این محصول قرار گفته در سر سوسک وارد کنید، سپس باتری را در دستگاه بگذارید و آن را به الکترود ها متصل کنید. در آخر نرم‌افزار مربوطه را روی موبایل خود به اجرا در آورید. کافی است با انگشت خود سمت راست یا چپ صفحه نمایش را لمس کنید تا سوسک نیز به همان جهت حرکت کند.
 
دانشجویان و دانش آموزان علاقه مند می‌توانند با پرداخت 99 دلار یک بسته RoboRoach را خریداری کنند؛سوسک هم در همه جا یافت می‌شود. جدای از بخش تفننی موضوع (تفریح و ترساندن دوستان!) این دستگاه می‌تواند آغازی بر شکوفایی و توسعه روش‌های مرتبط با هوش مصنوعی و سایبرگ (ترکیب موجود زنده با رایانه) باشد. علاقه مندان می‌توانند علاوه بر مباحث آموزشی با دستکاری و توسعه نرم‌افزار و یا دستگاه خریداری شده، تحقیقات بیشتری را در زمینه کنترل موجودات زنده به انجام برسانند و به پیشرفت این علم کمک نمایند.


کنترل موجودات زنده تنها یکی از میلیون‌ها آثار و نتایج ارزشمند قابل تصور از علوم و فناوری های شناختی است، تصور کنید که بتوانید خیل عظیمی از سوسک‌ها (یا حیوانات دیگر) را در مناطق زلزله زده به زیر آوار روانه کنید تا انسان‌های زنده را پیدا کنند و... . علوم شناختی و زیر مجموعه‌های آن همچون علوم اعصاب محاسباتی، علوم اعصاب‌شناختی و... در آمریکا و کشورهای اروپایی پیشرفت شگرفی داشته است. نه تنها دانشگاه های متعددی در هریک از این کشورها به تدریس این علوم می‌پردازند بلکه با توجه به اهمیت آن، مدارس بسیاری نیز سعی در آشنایی دانش آموزان با این علم دارند و همان‌طور که در بالا اشاره شد به برگزاری کلاس‌هایی جهت آموزش و آشنایی با علوم و فناوری های شناختی می‌پردازند.
باوجود اهمیت این علم متاسفانه در ایران تلاش قابل توجهی در جهت آشنایی و آموزش محققان و دانشجویان صورت نپذیرفته است. با این وجود خوشبختانه در سال‌های اخیر تعدادی از دانشگاه‌های ایران به برگزاری رشته‌هایی، در بخش تحصیلاتی تکمیلی، مرتبط با این علوم پرداخته اند بعلاوه تاسیس ستاد علوم و فناوری‌های شناختی در تهران، روزنه امیدی است تا آموزش و حمایت از پژوهش در این حوزه از علم توسعه بیشتری یافته و به‌صورت منسجم درآید.


پی‌نوشت:
1- Greg Gage
2- Tim Marzullo
3- Neuroscience
4- Neuron
5- Cyberg
6- Cognitive Science
7- Computational Neuroscience
8- Cognitive Neuroscience


منبع مجله دانشمند شماره 613 آبان 1393

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.