برق بی‌سیم؛ فناوری آینده

مترجم :  حسام مین‌باشی
کلید واژه :  برق ـ بی سیم ـ آینده ـ فناوری
چکیده :  کابل‌ها و سیم‌های برق از بدیهیات ضروری برای انتقال برق از نیروگاه‌ها و پست‌های منطقه‌ای برق به منازل و دستگاه‌های برقی هستند.
منابع :  نیوساینتیست


کابل‌ها و سیم‌های برق از بدیهیات ضروری برای انتقال برق از نیروگاه‌ها و پست‌های منطقه‌ای برق به منازل و دستگاه‌های برقی هستند.  دستگاه‌های برقی از تلفن و تلویزیون گرفته تا رایانه و ماشین لباسشویی و یخچال به کمک سیم کار می‌کنند. اما میل عمومی ‌بشر برای آسان کردن کار‌ها و برخی مشکلات انتقال برق با کابل و سیم نظیر دشواری استفاده از آنها در بعضی مناطق و تلاش برای کاستن از خطرات و محدودیت‌های بهره‌گیری از برق موجب شده که فکر انتقال برق با روش بی‌سیم به ذهن آدمیان راه یابد. حال نگاهی داریم به پیشینه تحقیقات انجام شده درباره انتقال برق بی‌سیم سپس تجربیات نوین را بررسی می‌کنیم. آنگاه چگونگی عملکرد آن را تشریح می‌کنیم و به زیان موجود در برق بی‌سیم برای بدن نیز اشاره کوتاهی خواهیم داشت.

 تحقیقات آغازین
  نیکلا تسلا از نخستین دانشمندانی بود که اندیشه انتقال بدون سیم انرژی را در آغاز قرن بیستم میلادی مطرح کرد. یکی از دستاوردهای او در این زمینه ساختن چراغی برقی بود که بدون سیم نورافشانی می‌کرد. کار‌های تسلا تکامل یافت، اما در بخش اجرایی و تولید انبوه گسترش چندانی نیافت. در دهه 1960 اندیشه انتقال بی‌سیم برق از نو مطرح شد، زمانی که یک بالگرد مینیاتوری به نمایش در آمد که انرژی خود را از امواج مایکروویوی دریافت می‌کرد که از زمین به آن تابیده می‌شد. 


چگونگی عملکرد
ابزارهای متعارف برقی از فرایند القای مغناطیسی برای انتقال نیروی برق استفاده می‌کنند در این ابزارها منبع مغناطیس اول از طریق‌هادی انرژی، برق را به یک منبع دوم کوچک‌تر منتقل می‌کند. وسایل ساخته شده از سوی شرکت "وای تریستی‌" اما از طریق فرایندی که رابطه متقابل تشدید شونده نام دارد، میدان‌های مغناطیسی را تولید و برق را منتقل می‌سازند. در این ابزار‌ها آنتن که از ماده نیمه‌هادی یکپارچه‌ای به شکل ماتریس ساخته شده و دارای قطبیت مثبت و منفی می‌باشد، امواج مایکروویو را دریافت و سپس تجمیع و وارد دیودها (‌یکسو سازها) می‌گرداند و الکترون‌ها از دیود‌ها وارد سیستم دستگاه‌های برقی می‌شوند.


تجربیات معاصر
در روزگار کنونی نیز گروهی از دانشمندان موسسه ام‌آی‌تی در ماساچوست توانسته‌اند انرژی برق را بدون سیم منتقل سازند و این اقدام نوید آن را می‌دهد که این فرایند در آینده ممکن شود و پدیداری ارتباطات بی‌سیم مانند وای فای موید آن است. براساس تحقیقات مؤسسه ام‌آی‌تی شرکتی به نام "وای تریستی" در صدد است چگونگی استفاده مردم از انرژی را دگرگون کند. ازاین رو بر آن شده است که شارژ کردن دستگاه‌های برقی بدون اتصال آنها به پریز برق را ممکن گرداند. در آزمایشگاه اختصاصی شرکت" وای تریستی" دستگاه‌های برقی گوناگونی هستند که انرژی خود را از نه از سیم‌های برق که به شکل معجزه آسایی به کمک انتقال بی‌سیم برق دریافت می‌دارند. 


زیان برق بی‌سیم برای بدن
فناوری برق بی‌سیم با موانعی هم رو به روست. قرار گرفتن در معرض امواج رادیویی و میدان‌های مغناطیسی متناوب خطرات بالقوه خود را دارد. اگر آنها گرما را به سلول‌های ما ارسال کنند، می‌توانند در یک بازه زمانی طولانی به بافت‌ها آسیب برسانند. هرچند که میزان امواجی که تولیدات شرکت "وای تریستی‌" ما را در معرض آن قرار می‌دهند کمتر از حد مجاز استاندارد‌ها گزارش شده است و نباید خطر خاصی  ما را تهدید کند.


منبع مجله دانشمند شماره 613 آبان 1393

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.