این اکتشافات آینده را شکل خواهد داد

مترجم :  پانته‌آ مینویی
کلید واژه :  اکتشاف ـ خودرو
چکیده :  در صورتی که بیشتر از نیمی ‌‌از خودرو با رنگ جدید ساخت شرکت نیسان پوشانده شود، ظاهر خودرو را نو و تمیز نگه می‌‌دارد.
منابع :  فوکوس

  خودروهای تمیزتر

اگر در کارواش کار می‌‌کنید، احتمالا زمان آن رسیده که به فکر شغل دیگری باشید. شرکت نیسان در حال آزمایش رنگ ‌هایدروفوبیکی (ضد آب) به نام اولترا اور درای1 (به معنی برای همیشه خشک) است، که حتی اگر در گودال‌‌های گل‌آلود هم رانندگی کنید، این رنگ می‌‌تواند موتور را کاملا تمیز نگه دارد. غول خودروسازی ژاپنی می‌‌گوید این محصول به عنوان رنگ استاندارد خودروها استفاده نمی‌‌شود، بلکه به صورت اختیاری به خریداران ارائه می‌‌شود. 


ساخت پوست مصنوعی
در نتیجه ساخت پوست انسان به صورت آزمایشگاهی، دوره  آزمایش مواد آرایشی و داروها روی حیوانات به زودی به پایان می‌‌رسد. یک گروه بین‌المللی به سرپرستی دانشگاه کینگز لندن و مرکز پزشکی امور جانبازان سان فرانسیسکو موفق به ساخت اپیدرم، بیرونی‌ترین لایه پوست، با استفاده از سلول‌های بنیادی قلب و نخاع شده‌اند. با استفاده از این تکنیک می‌‌توان به روش‌های جدید برای درمان اختلالات پوستی دست پیدا کرد.
کراتینوسیت، فراوان‌ترین نوع سلول در اپیدرم


شگفتی لباس‌های ضد آب

دفعه بعدی که یک کاپشن بادگیر می‌‌خرید، احتمالا از جنس گرافین ساخته شده است. محققان سوئیسی موسسه فناوری فدرال سوئیس در زوریخ با استفاده از گرافین غشای متخلخلی تولید کرده‌اند که 100 هزار مرتبه نازک‌تر از موی انسان است. محققان معتقدند این ماده هزار برابر تنفس پذیرتر از کورتکس است و می‌‌توان برای ساخت لباس‌های ضد آب فوق‌العاده سبک از آن استفاده کرد.


آنتن مسطح
آنتن‌های چند شاخه با ساخت موادی که می‌‌تواند امواج الکترومغناطیس را تغییر دهد و متمرکز کند، به زودی کنار گذاشته می‌‌شوند. محققان در دانشگاه نانجینگ با قرار دادن ساختار متالیک "یو" شکلی بر روی ورقه‌های عایق، قادر به ساخت ماده‌ای منحصر به فرد شده‌اند که می‌‌تواند امواج الکترومغناطیس را متمرکز کند، مانند عدسی اُپتیکال که نور را متمرکز می‌‌کند. این ابتکار  منجر به ساخت آنتن‌های جدیدی خواهد شد که می‌‌تواند هر سطحی را با هر شکل و اندازه‌ای پوشش دهد.


پوشش آنتی‌باکتریال برای محافظت از گوشت
دانشمندان در دانشگاه پنسیلوانیا  نوار‌هایی ساخته‌اند که می‌‌توان برای جلوگیری از فاسد شدن گوشت و مرغ از آنها استفاده کرد. نوار‌های آنتی‌باکتریال از پولولان که پلیمری خوراکی، بدون مزه و شفاف است ساخته شده و از قارچی به نام آئروبازیدیوم پلولانس به دست می‌‌آید، این پوشش دارای نانوذرات و روغن‌های ضروری مشتق از رزماری و پونه کوهی است. آزمایش‌ها نشان می‌‌دهد این پوشش از رشد باکتری‌ها تا سه هفته جلوگیری می‌‌کند. 


کمک به شنوایی
کاشت حلزون گوش دهه‌هاست که برای درمان مشکلات کم شنوایی مورد استفاده قرار می‌‌گیرد، اما اکنون شاید این روش بتواند به احیای اعصاب شنوایی با بهره‌گیری از ژن درمانی نیز کمک کند. گروهی ‌‌از دانشمنـدان در دانشـگاه نیـو سـاوت ولز با انتقال دی.ان.ای درمانی به گوش میانی به وسیله ایمپلنت، موفق به احیای عصب‌های باقیمانده در بیمارانی شدند که به دلیل کهولت سن شنوایی خود را از دست داده‌اند. از این فناوری می‌‌توان در دستگاه‌های محرک مغزی برای درمان اختلالات عصبی پیچیده مانند پارکینسون و افسردگی نیز استفاده کرد.


استفاده از نوعی باکتری در پاک‌سازی نشت گاز
پژوهشگران در دانشگاه ایست آنجلیا به تازگی دریافتند نوعی باکتری به نام متیلوسلا سیلوستریس که معمولا در ذغال سنگ، تندرا و خاک جنگل‌های شمال اروپا یافت می‌‌شود می‌‌تواند گازهای متان و پروپان را از بین ببرد. یافته‌های این تحقیق می‌‌تواند در مقابله با اثرات گازهای گلخانه‌ای، که در نتیجه نشت گازهای طبیعی یا فعالیت‌های انسانی مانند نشت نفت در اتمسفر آزاد می‌‌شود، مورد استفاده قرار گیرد. 


قرصی برای کنترل اشتها
آیا معمولا بعد از یک وعده غذایی احساس گرسنگی می‌‌کنید؟ شاید دلیلش این باشد که غذایی که می‌‌خورید به اندازه کافی استات آزاد نمی‌‌کند. برای هضم کردن سبزیجات توسط باکتری‌ها در روده، مولکول‌های بسیار زیادی ساخته می‌‌شود، اما در مورد مواد غذایی فرآوری شده اینطور نیست. زمانی که محققان به موش‌های آزمایشگاهی استات تزریق کردند، آنها غذای کمتری خوردند. نتایج این تحقیق می‌‌تواند منجر به ساخت قرصی برای کنترل اشتهای کسانی که پرخوری می‌‌کنند شود.


روشن و خاموش کردن سوئیچ
دانشمندان در دانشگاه ‌هاروارد سوئیچ بسیار کوچکی اختراع کرده‌اند که تنها با استفاده از یک فوتون می‌‌توان آن را روشن و خاموش کرد. از این سوئیچ می‌‌توان برای برقراری "اینترنت کوانتومی" که ارتباطات کاملا امن را میسر می‌‌سازد، استفاده کرد. این سوئیچ با بهره‌گیری از فناوری نانوفوتونیک، دارای کابل‌هایی است که به جای الکتریسیته، فیبر نوری را کنترل می‌‌کند. این اختراع با تشکیل مدارهای نوری می‌‌تواند به کابل‌های فیبر نوری متصل شود.


صفحه نمایش رومیزی
دیگر صفحه نمایش‌های لمسی یا کیفیت بالا ال.ئی‌.دی را فراموش کنید، امروزه پیشرفته‌ترین صفحه نمایش‌ها از مه ساخته می‌‌شوند. گروهی از دانشمندان در دانشگاه بریستول صفحه نمایش جدیدی به نام MisTable ساخته‌اند. این محصول یک صفحه نمایش رومیزی تعاملی2 است که تصاویر سه بعدی را بر روی پرده‌ای از مه نشان می‌‌دهد. درون این صفحه حسگرهایی تعبیه شده است که به کاربران امکان می‌‌دهد با حرکات دست تصاویر را کنترل کنند. محققان می‌‌گویند با استفاده از این صفحه نمایش رومیزی گروهی از کاربران می‌‌توانند به صورت مشترک روی یک پروژه کار کنند.


منبع مجله دانشمند شماره 613 آبان 1393

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.