حملات سایبری به هواپیماها، کشتی‌ها و صنعت نفت و یک بدافزار قدرتمند

مترجم :  حمیدرضا تائبی
کلید واژه : 
چکیده :  هواپیماها، کشتی‌ها، تجهیزات نفتی و دیگر اشکال حمل و نقل همگی در معرض تهدید حملات هکری که بر روی ارتباطات ماهواره‌ای و با استفاده از سیستم‌های وای فای در حال تبادل داده‌ها هستند، به شمار می‌روند.
منابع : 

  

 

هواپیماها، کشتی‌ها، تجهیزات نفتی و دیگر اشکال حمل و نقل همگی در معرض تهدید حملات هکری که بر روی ارتباطات ماهواره‌ای و با استفاده از سیستم‌های وای فای در حال تبادل داده‌ها هستند، به شمار می‌روند. روبن سن تامارتا از پژوهشگران موسسه امنیتی و تحقیقاتی IOArchive در همایش هکرهای کلاه سیاه SATCOM Terminals که در لاس و گاس برگزار شد، به تشریح این نوع حمله پرداخت. در این همایش او به این موضوع اشاره کرد که چگونه با استفاده از مهندسی معکوس همه جزئیات تکنیکی در خصوص رخداد یک حمله می‌تواند در اختیار هکرها قرار گیرد. چیزی که از آن به عنوان رخنه‌های امنیتی موجود بر روی انواع مختلفی از سیستم‌ها یاد می‌کند. این رخنه‌ها می‌توانند درهای پشتی، کدهای مخرب، تصدیق هویت‌های جعلی، پروتکل‌های غیرایمن و الگوریتم‌های رمزنگاری ضعیف به شمار روند که بر روی انواع مختلفی از سیستم‌ها قرار دارند. 



BadUSB
یک بدافزار قدرتمند
حافظه‌های فلش به عنوان یکی از اصلی‌ترین قطعاتی هستند که به راحتی به رایانه‌ها متصل می‌شوند. فناوری یو‌اس‌بی نزدیک به دو دهه است که به طرز چشمگیری در میان کاربران رایانه و شرکت‌های نرم‌افزاری محبوب شده است و از آن به عنوان یک ارتباط‌دهنده سخت‌افزاری و یا وسیله انتقال داده‌ها استفاده می‌کنند. اما کاربردی بودن این فناوری باعث شده است تا انواع مختلفی از بدافزارها برای این دستگاه توسط هکرها ایجاد شود. در جدیدترین تحقیقی که توسط Security Research Labs در کشور آلمان انجام شده است، نشان می‌دهد که گونه جدیدی از بدافزار وجود دارد که می‌تواند بی‌آنکه توسط نرم‌افزارهای امنیتی شناسایی شود به آسانی حافظه‌های فلش را آلوده ساخته و همانند یک برنامه عادی شناخته شود. این بدافزار جدید موسوم به نام BadUSB به آسانی توانایی آلوده‌سازی حافظه‌های فلش را دارد. مطابق با این پژوهش در حال حاضر هیچ راهکار دفاعی برای شناسایی و تشخیص این مسئله وجود نداشته و ابزارهای پویشگر بدافزارها نیز توانایی دسترسی به سفت افزارهایی(fireware) که این بدافزار بر روی قرار می‌گیرد را ندارند. زمانی‌که یک سیستم رایانه‌ای به این بدافزار آلوده شود، دیگر نمی‌توان به آن دستگاه اعتماد کرد.


منبع مجله دانشمند 612 مهر 1393

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.