بزرگ‌ترین گنبد جهان در سنگاپور

مترجم :  حمیدرضا هدایت پناه
کلید واژه :  مجموعه جدید ورزشی سنگاپور ـ بزرگ‌ترین گنبد جهان ـ مجموعه استادیوم ملی ـ محدوده فروشگاه‌ها و مراکز خرید ـ
چکیده :  سرانجام کار بر روی یکی از بزرگ‌ترین، شاخص‌ترین و احتمالا گران قیمت‌ترین پروژه‌های ساختمانی جهان به پایان رسید و خبر خوب اینکه محل اجرای آن در دبی و یا چین واقع نشده بود. مجموعه ورزشی سنگاپور پروژه‌ای عظیم برای شهر-کشور سنگاپور واقع در جنوب شرقی آسیا به شمار می‌آید که شامل بخش‌های مختلف پرشماری خواهد بود، بخش‌هایی که از میان آنها استادیوم ملی 55 هزار نفره جدید و گنبد بی‌نظیر آن که بزرگ‌ترین در نوع خود در سرتاسر جهان خواهد بود، بیش از همه به چشم خواهد آمد.
منابع : 

سرانجام کار بر روی یکی از بزرگ‌ترین، شاخص‌ترین و احتمالا گران قیمت‌ترین پروژه‌های ساختمانی جهان به پایان رسید و خبر خوب اینکه محل اجرای آن در دبی و یا چین واقع نشده بود. مجموعه ورزشی سنگاپور پروژه‌ای عظیم برای شهر-کشور سنگاپور واقع در جنوب شرقی آسیا به شمار می‌آید که شامل بخش‌های مختلف پرشماری خواهد بود، بخش‌هایی که از میان آنها استادیوم ملی 55 هزار نفره جدید و گنبد بی‌نظیر آن که بزرگ‌ترین در نوع خود در سرتاسر جهان خواهد بود، بیش از همه به چشم خواهد آمد. 

 مجموعه ورزشی جدید سنگاپور در زمینی به مساحت 55 هکتار ساخته شده، زمینی که پیدا کردنش آن هم در شهر فوق‌العاده متراکمی ‌مانند سنگاپور برای خود یک موفقیت به‌شمار می‌آید. مجموعه معماری بومی‌ دی.‌پی وظیفه طراحی ورزشگاه‌ها و فضاهای پارک را بر عهده داشته است. در مرکز تمامی ‌این مجموعه استادیوم ملی جدید قرار می‌گیرد و بدون شک چشمگیرترین ویژگی این استادیوم را نیز باید در ساختار گنبد بی‌نظیر آن جست‌و‌جو کرد. با قطری برابر با 312 متر این گنبد نزدیک‌ترین رقیب خود یعنی استادیوم کابوی‌های تگزاس را با فاصله قاطع 37 متری پشت سرگذاشته نام خود را به عنوان بزرگترین سازه گنبدی جهان وارد کتاب رکوردهای گینس می‌کند.
از ویژگی‌های دیگر این استادیوم می‌توان به سقف باز شوی عظیم آن اشاره کرد، ساختار داخلی نیز به‌گونه‌ای طراحی شده که می‌توان با تغییر بخش‌های مختلف، از آن به عنوان زمین رقابت‌های دو و میدانی، فوتبال، راگبی و حتی کریکت استفاده کرد. البته برای انجام هر کدام از این عملیات‌های تغییر کاربری به حدود 48 ساعت زمان احتیاج خواهد بود، اما با در نظر گرفتن قیمت زمین در سنگاپور این کار به هیچ‌وجه غیرمنطقی نخواهد بود.
از دیگر ورزشگاه‌های قابل توجه در این مجموعه ورزشی می‌توان به مرکز بازی‌های آبی که خود شامل دو ورزشگاه 6 و 3 هزار نفره مجزای چند کاربرده خواهد بود، اشاره کرد. در کنار آن نیز محدوده فروشگاه‌ها و مراکز خرید با مساحتی برابر با 41هزار متر قرار خواهد داشت، مواردی مانند پارک بازی آبی و امکانات لازم برای صخره‌نوردی در این بخش پیش‌بینی شده‌اند.
از بخش‌های دیگر این مجموعه می‌توان به کتابخانه، موزه افتخارات ورزش سنگاپور، حدود 18هزار متر فضای اداری و زمین‌های بازی مخصوص اسکیت، کایاک‌سواری، زمین مخصوص دوچرخه‌سواری و یک مسیر زیبا برای قدم زدن و دویدن در اطراف مجموعه ورزشی و نیز یک زمین مخصوص والیبال ساحلی اشاره کرد.
به منظور خنک نگاه داشتن بازدیدکنندگان، مهندسان دی.پی تلاش کرده‌اند تا مسیرهای مختلفی را برای چرخش هوا به وسیله بادهای ساحلی موجود در محل به وجود آورند که در کنار برنامه آنها برای ساخت فضاهای سبز بی‌شمار به نظر می‌رسد، حتی در روزهای گرم حاره‌ای نیز مجموعه ورزشی جدید سنگاپور از هوایی مطبوع برخوردار باشد.
همچنین مجموعه بومی ‌Phoenix Solar ماموریت یافت تا یک نیروگاه خورشیدی مستقل را برای هرچه سبزتر کردن ورزشگاه‌های جدید سنگاپور طراحی کند. به این منظور مهندسان این مجموعه فضایی در حدود 7هزار مترمربع را به نسب پنل‌های خورشیدی هوشمند اختصاص داده‌اند و ادعا می‌کنند که به کمک آنها می‌توان تمامی‌ انرژی لازم برای سامانه‌های خنک‌کننده استادیوم را تامین کرد. بنابر اعلام مردان دی.پی پیش گرفتن این مسیر در نهایت به کاهش 60 درصدی مصرف انرژی کلی مجموعه در مقایسه با نمونه‌های سنتی منجر خواهد شد.
این مطلب برگردانی است از لینک زیر:

http://www.gizmag.com/singapore-sportshub-dparchitects/32975/



منبع: مجله دانشمند شماره 617 اسفند 1393

مجله دانشمند 617

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.