دید سه بعدی آخوندک و کاربرد آن در تکنولوژی سه بعدی

حشراتی عجیب و خارق‌العاده
:
نویسنده / نویسندگان : 
مترجم :  مرتضی یعقوبی عزیزی
کلید واژه : 
چکیده : 
منابع :  فوکوس


مانتیس‌ها که در زبان فارسی به آخوندک و یا فال بین نیز مشهور هستند حشرات گوشت‌خواری هستند که طول آنها به ۳ الی ۱۰ سانتی‌متر می‌رسد و به رنگ‌های سبز، قهوه‌ای و برنزه یافت می‌شوند. این حشرات چشمانی بزرگ و سر مثلثی شکل جذابی ‌دارند که همین امر محققان را شیفته این حشرات بی‌نظیر کرده است.

  محققان دانشگاه نیوکاسل با تعبیه عینک‌های مخصوص در مقابل چشمان این حشره، در صدد درک قدرت بینایی آن برآمدند. سپس آنها تصاویر به‌دست آمده از این عینک‌ها را بر روی نمایشگر رایانه به نمایش در آوردند و عکس‌العمل این حشره را هنگام برخورد با عوامل خارجی مورد بررسی قرار دادند. 


گفتنی است این عینک‌ها اختلالاتی را در محاسبات این حشره به‌وجود آوردند، همان‌گونه که مغز انسان هنگام مشاهده فیلم‌های سه بعدی مرتکب چنین اشتباهاتی می‌شود. 


دکتر ویوک نیت یاناندا در این‌باره می‌گوید: "‌پروژه‌ای که درحال اجرای آن هستیم یکی از مهیج‌ترین پروژه‌های کاری عمرمان محسوب می‌شود و ما هنوز مشتاقانه منتظر کشف یافته‌های شگرفی در خصوص این حشره هستیم. اگر نتایج به دست آمده به ما نشان بدهد که روش پردازش بینایی سه بعدی آخوندک با روش پردازش چشم انسان متفاوت است، این امر می‌تواند احتمالات زیادی را برای تولید یک الگوریتم ساده‌تر برای برنامه‌نویسی بینایی سه بعدی در روبات‌ها ایجاد کند."
البته شاید تحقیقات تنها به این حشره معطوف نشود، اما نباید این حقیقت را فراموش کنیم که مانتیس‌ها تنها بی‌مهرگانی هستند که از این قابلیت و توانایی برخوردارند. 


منبع: فوکوس / ترجمه: مرتضی یعقوبی عزیزی


منبع: مجله دانشمند 612 مهر 1393

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.